معجزه لیکوپن: ۷ فایده که غذاهای حاوی لیکوپن برای سلامتی دارند

توسطتحریریه خبرنامه

شهریور ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : شهریور ۱۲, ۱۳۹۹

لیکوپن، نوعی کاروتنوئید است که به میوه‌ها و سبزیجات رنگ قرمز و صورتی می‌دهد، و فواید زیادی برای بدن دارد. این ماده مغذی قدرتمند را می‌توانید در غذاهایی مانند بادمجان رومی (گوجه‌فرنگی)، تربوز (هندوانه) و گریپ فروت صورتی بیابید. مواد غذایی که به رنگ قرمز و صورتی هستند، لیکوپن دارند.

۱. لیکوپن برخی از انواع سرطان را از بین می‌برد

لیکوپن می‌تواند به کند شدن شکل‌گیری انواع خاصی از سرطان مانند سرطان‌ سینه و پروستات کمک کند. مطالعات حیوانی نشان داده که لیکوپن می‌تواند از پیشرفت سرطان در کلیه‌ها نیز جلوگیری کند. در مطالعات انسانی، محققان دریافته‌اند که مصرف مقادیر بالای کاروتنوئیدها، از جمله لیکوپن، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های ریه و پروستات را به میزان 32-50٪ کاهش دهد.

همچنین، یک مطالعه 23 ساله روی بیش از 46000 مرد نشان داد که ارتباط قوی بین کسانی که مقادیر زیادی لیکوپن مصرف می‌کنند و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد.

مطلب مرتبط: اختلالات خواب چه تاثیری بر ریسک بروز سرطان دارند

۲. لیکوپن از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند

لیکوپن با کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا مرگ زود هنگام کمک کند. این ترکیب همچنین می‌تواند سطح کلسترول LDL را کاهش داده و کلسترول خوب یا HDL را در بدن افزایش دهد. مطالعه دیگری نشان داد که طی ده سال، خطر مرگ زودهنگام در افراد مبتلا به بیماری متابولیک که میزان زیادی لیکوپن در خون داشتند، تا 39٪ کاهش یافته‌بود. سندرم متابولیک می تواند منجر به بیماری قلبی شود.

مطلب مرتبط: بیماری قلبی در مردان؛ علائم و نشانه های این بیماری خطرناک را بشناسیم

۳. غذاهای حاوی لیکوپن از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کنند

از آنجایی که لیکوپن رادیکال‌های آزاد بدن را که از نور آفتاب هستند کاهش می‌دهد، می‌تواند به کاهش اثرات آفتاب سوختگی کمک کند. در یک مطالعه کوچک 12 هفته‌ای، شرکت‌کنندگان قبل و بعد از مصرف 16 میلی‌گرم لیکوپن یا دارونما، در معرض اشعه ماورا بنفش قرار گرفتند. افرادی که لیکوپن دریافت کرده بودند، آسیب پوستی بسیار کمتری داشتند.

مطلب مرتبط: ضد آفتاب خوراکی؛ ۱۰ ماده غذایی که از پوست در برابر مضرات خورشید محافظت می کنند

دیگر فواید مواد غذایی حاوی لیکوپن

۴. بینایی را بهبود می‌بخشند: لیکوپن ممکن است خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا، علت شماره یک نابینایی در افراد مسن را کاهش دهد. همچنین می‌تواند از ایجاد آب مروارید جلوگیری کند یا آن را به تأخیر بیندازد.

۵. درد را کاهش می‌دهد: لیکوپن می‌تواند به کاهش درد نوروپاتیک، که ناشی از آسیب بافت و عصب است، کمک کند.

۶. سلامت مغز را بهبود می‌دهد: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذاهای سرشار از لیکوپن می‌تواند به جلوگیری از تشنج و از دست دادن حافظه مرتبط با بیماری‌های تحلیل اعصاب، مانند آلزایمر کمک کند.

مطلب مرتبط: اولین نشانه های آلزایمر کدام ها هستند؟

۷. استخوان‌ها را تقویت می‌کند: لیکوپن به عنوان نوعی آنتی‌اکسیدان می‌تواند سرعت تحلیل رفتن سلول‌های استخوانی را کاهش دهد، استخوان‌ها را قوی نگه دارد و ساختار استخوان را تقویت کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *