در آستانه مذاکرات بین الافغانی؛ غنی و عبدالله با هیئت مذاکره کننده دیدار کردند

توسطفریدون حسنی

شهریور ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با نزدیک شدن آغاز مذاکرات بین الافغانی ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه با هیأت مذاکره حکومت دیدار کرده است.

در اعلامیه منتشر شده از سوی ارگ ریاست جمهوری آمده است که این دیدار امروز چهارشنبه (۱۲سنبله) صورت گرفته و رییس جمهور غنی در آن گفته است: «در نتیجه تلاش های پیهم دولت جمهوری اسلامی افغانستان، به این مرحله حساس میرسیم و شما به عنوان تیم واحد و منسجم به نمایندگی از مردم و دولت افغانستان با گروه طالبان، مذاکرات صلح را آغاز می کنید.»

غنی به هیئت مذاکره کننده اطمینان داده که به حیث تیم ملی، حمایت قوی مردم و دولت افغانستان را با خود دارند و مردم قوت خود را در تنوع، وحدت و هماهنگی آنان می بینند.

او با بیان اینکه جمهوریت و تنوع جنبه های قوت حکومت است خاطرنشان کرده که قانون اساسی حدود را مشخص کرده است.

رییس جمهور تیم مذاکره کننده حکومت را تیم مردمی و ملی خوانده اضافه کرده که در ترکیب آن علما، زنان و جوانان هرکدام وزنۀ سیاسی و ملی دارند و از هر قشر جامعه نمایندگی بهتر خواهند کرد.

غنی تاکید کرده که فیصله های لویه جرگه نقشۀ راه و حدود صلاحیت های هیات مذاکره کننده را تعیین کرده و شروط واضح گذاشته است.

غنی با اشاره به رهایی زندانیان طالبان تاکید کرده که دولت تمام تعهدات اش را در پروسۀ صلح که جامعۀ بین المللی توقع آن را داشت، عملی کرده است.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده است که عبدالله عبدالله نیز در این دیدار خطاب به تیم مذاکره کننده گفته است: «شما حمایت قوی دولت و مردم افغانستان را با خود دارید و در جریان مذاکرات به شمول حراست از حاکمیت ملی، ارزش ها، منافع ملی، جمهوریت، حقوق زنان، آزادی بیان و حمایت قوی از نیروهای امنیتی و دفاعی، از تمام مردم افغانستان به شمول خانواده های قربانیان، نمایندگی می کنید.»

عبدالله رهایی زندانیان طالبان را تصمیم دشوار خوانده تاکید کرده که حکومت با «قاطعیت» متعهد به صلح است و طالبان هم باید در این عرصه تعهد خود را نشان دهند.

این دیدار پس از ان صورت گرفته که قرار است هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان فردا برای مذاکره با گروه طالبان عازم قطر شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *