افغانستان و پاکستان در تمام سطوح مبادله اطلاعاتی می کنند

توسطفریدون حسنی

شهریور ۱۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که در دومین نشست «پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی» توافق شده است که مقامات افغانستان و پاکستان اطلاعات مورد نیاز امنیتی را در تمام سطوح با یکدیگر درمیان بگذارند.

وزارت خارجه با نشر اعلامیه گفته است این نشست روز گذشته دوشنبه (۱۰سنبله) در کابل تحت ریاست مشترک میرویس ناب و سهیل محمود معینان وزارت‌های خارجه افغانستان و پاکستان برگزار و در پنج گروه کاری روی موضوعات سیاسی-دیپلوماتیک، دفاعی، امنیتی، اقتصادی و مهاجران- تعهدات و روی تصامیمی که در جریان نشست های قبل گرفته شده بود گفتگو شده است.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است در این نشست در بخش سیاسی تفاهم شده که پاکستان از یک افغانستان دموکراتیک، صلح‌آمیز، مستقل و یک‌پارچه حمایت کرده خواستار آغاز پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها است و نیز پیرامون تقویت و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی با به‌کارگیری میکانیزم‌های دوجانبه، سه‌جانبه و چند‌جانبه و افزایش همکاری‌ها در سطوح مختلف کار و تلاش مشترک نمایند.

وزارت خارجه افزوده که در این نشست در بخش اقتصادی توافق شده تا دو کشور جهت ایجاد نقشه راه برای تقویت همکاری‌های تجارتی و ترانزیتی در تمام سطوح و رسیدگی به مشکلات مربوط مشترکاً کار کنند.

وزارت خارجه خاطر نشان کرده که در این نشست روی وضعیت مهاجرین افغانستان در پاکستان نیز گفتگو شده است.

تفاهم امنیتی و دفاعی

وزارت خارجه تاکید کرده که در بخش دفاعی و امنیتی دو کشور توافق کرده است تا مقامات اطلاعاتی شان موارد نیاز امنیتی را در تمام سطوح با همدیگر شریک کنند.

به گفته وزارت خارجه برای جلوگیری از انداخت‌ها از آن سوی خط دیورند نیز فیصله شده تا با استفاده از میکانیزم‌های موجود میان نهاد‌های امنیتی دو کشور، تماس‌های ضروری تامین و از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.

مبادله اطلاعات استخباراتی افغانستان و پاکستان

این در حالی است که افغانستان و پاکستان در سال ۱۳۹۴ نیز تفاهم‌نامه‌ای استخباراتی امضا کرده بودند. حکومت افغانستان در آن زمان هدف از امضای این تفاهم نامه را مبارزه مشترک علیه تروریسم، تهدیدات مشترک علیه دو کشور خوانده بود اما این تفاهم نامه در داخل افغانستان با واکنش های تندی شهروندان و شورای ملی مواجه شده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *