جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
21 بازدید

۹ عادت ناسالم که به کلیه ها آسیب وارد می کنند

خواندن 3 دقیقه
4.5
(4)

کلیه‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارند. به همین دلیل بسیار مهم است که با از بین بردن برخی عادت‌های بد، خطر ابتلا به بیماری کلیوی را کاهش دهید.

۱. آسیب کلیه؛ نگه داشتن ادرار

تخلیه نشدن به موقع مثانه یکی از دلایل اصلی مشکلات کلیوی است. اگر ادرار به مدت طولانی‌تری در مثانه بماند، باکتری‌ها شروع به تکثیر می‌کنند. این روند در نهایت می‌تواند منجر به عواقب جدی مانند عفونت کلیه و بی‌اختیاری ادرار شود.

مطلب مرتبط: ۷ ماده خوراکی رایج که به کلیه ها آسیب می زنند

۲. زیاد نشستن

فعالیت بدنی منظم اغلب با بهبود فشار خون و متابولیسم طبیعی گلوکز همراه است که هر دو عامل مهمی در حفظ سلامت کلیه هستند. نشستن به مدت طولانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کلیوی را تا 30٪ افزایش دهد.

مطلب مرتبط: ۹ دلیل که نشستن زیاد برای سلامتی سم است

۳. آسیب کلیه؛ ورزش زیاد

بیش از حد ورزش کردن هم می‌تواند باعث رابدومیولیز شود، اختلالی که طی آن عضلات آسیب می‌بینند و فیبرهای مرده وارد جریان خون می‌شوند. این اختلال می‌تواند منجر به عوارض جدی در سلامتی از جمله نارسایی کلیه شود.

مطلب مرتبط: ورزش در خانه؛ ۱۰ تمرین که به بدن تان فرم بدهید

۴. مصرف زیاد مسکن‌ها

اگرچه داروهای ضد التهاب مانند آسپرین یا ایبوپروفن در حد متوسط ​​بی‌خطر هستند، اما مصرف زیاد آنها می‌تواند منجر به آسیب کلیه و حتی نارسایی کلی کلیه شود، زیرا مسکن‌های بدون نسخه، جریان خون در کلیه‌ها را کاهش می‌دهند و عملکرد آنها را بدتر می‌کنند، به ویژه اگر قبلاً بیماری کلیوی داشته باشید.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

۵. آسیب کلیه؛ عدم مصرف آب کافی

هیدراته ماندن به کلیه‌ها کمک می‌کند تا ادرار تولید کنند و سدیم و سموم را از بدن‌تان خارج کنند. اگر به طور منظم آب ننوشید، ممکن است مشکلات جدی در سلامتی‌تان، از جمله سنگ کلیه را تجربه کنید.

مطلب مرتبط: ۹ نشانه که آب کافی نمی نوشید

۶. کمبود خواب

استراحت شبانه نه تنها برای سلامت کلی، بلکه برای سلامت کلیه‌ها نیز ضرورت دارد. چرخه خواب/بیداری شما عملکرد کلیه را تنظیم و هماهنگ می‌کند و بافت‌های این اندام فقط هنگام خواب تجدید می‌شوند. وقتی خواب کافی ندارید، این روند را مختل کرده و خطر آسیب کلیه را افزایش می‌دهید. بنابراین بهتر است به دنبال راه‌های درمان بی خوابی باشید.

مطلب مرتبط: اختلالات خواب چه تاثیری بر ریسک بروز سرطان دارند

۷. مصرف نوشابه رژیمی

به گفته کارشناسان بهداشت، ارتباط زیادی بین مصرف نوشابه رژیمی و مشکلات کلیوی وجود دارد. در سال 2009، یک مطالعه نشان داد که عملکرد کلیه در بیش از 3000 زن که هر روز 2 نوشابه یا بیشتر می‌نوشیدند، کاهش قابل‌توجهی دارد.

۸. آسیب کلیه؛ خوردن گوشت زیاد

 مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی اسید زیادی در خون ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث اسیدوز شود، اختلالی که طی آن کلیه‌ها نمی‌توانند pH بدن را متعادل نگه دارند. با گذشت زمان، این اختلال می‌تواند باعث مشکلات مزمن کلیه شود.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مفید؛ سه توصیه که سالم تر غذا بخوریم

۹. مصرف زیاد نمک و شکر

 95٪ سدیم غذاها توسط کلیه‌ها متابولیزه می‌شود. بنابراین اگر محصولات شور زیادی استفاده می‌کنید، ارگان‌ها باید برای خلاص شدن از شر سدیم اضافی بیشتر فعالیت کنند. در نهایت، این روند ممکن است منجر به کاهش عملکرد کلیه‌ها، احتباس آب در بدن و فشار خون بالا شود.

مصرف قند زیاد هم ممکن است سبب فشار خون بالا، چاقی و افزایش خطر دیابت شود. اینها مهم‌ترین دلایل نارسایی کلیه هستند.

مطلب مرتبط: اگر این نشانه ها را دارید، ممکن است به دیابت مبتلا شده باشید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان