جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

۸ شیوه که به طور طبیعی هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش بدهیم

خواندن 2 دقیقه
2
(1)

کورتیزول هورمونی است که توسط غدد آدرنال تولید می‌شود. این هورمون برای کمک به بدن در موقعیت‌های استرس‌زا مهم است اما اگر سطح آن در بدن بیش از حد بالا برود، می‌تواند آسیب‌زننده باشد. در این نوشتار با ۸ شیوه آشنا می‌شویم که کورتیزول (هورمون استرس) را به طور طبیعی کاهش بدهیم.

۱. خواب کافی

زمان‌بندی درست، مدت و کیفیت خواب روی هورمون استرس تاثیر دارد. بی‌خوابی، اختلالات خواب و زمان نامناسب خواب سطح کورتیزول را به مدت ۲۴ ساعت بالا می‌برد. یک برنامه خواب منظم داشته باشید، شب‌ها از خوردن کافئین پرهیز کنید، از فاصله انداختن بین خواب‌تان پرهیز کنید و هفت تا هشت ساعت خواب باکیفیت داشته باشید.

مطلب مرتبط: ۱۰ راهکار طبیعی که بی خوابی را درمان کنید

۲. ورزش

ورزش در حد متوسط، کورتیزول را کاهش می‌دهد. ورزش شدید به دلیل فشار روی بدن، در کوتاه‌مدت باعث افزایش کورتیزول می‌شود، اما در نهایت شب هنگام آن را کاهش می‌دهد.

۳. ریلکس شدن را یاد بگیرید

تکنیک‌های آرامش‌بخش زیادی وجود دارند که باعث کاهش کورتیزول می‌شوند. برخی از شیوه‌های ریلکس کردن عبارتند از تنفس عمیق، یوگا و تای چی، موسیقی و ماساژ.

مطلب مرتبط: تکنیک تنفس ۴-۷-۸ چیست؟

۴. خوش‌گذرانی

راه دیگر برای پایین آمدن کورتیزول صرفاً شادی و خوش‌گذرانی است.

گذراندن زمان به شادی و خوشحالی با پایین آمدن سطح کورتیزول، فشار خون و همین‌طور ضربان قلب سالم و سیستم ایمنی قوی همراه است.

مطلب مرتبط: تقویت سیستم ایمنی بدن؛ چه خوراکی هایی را باید خورد؟

۵. داشتن روابط سالم

روابط سالم با دوستان و خانواده می‌تواند منجر به شادی و کاهش هورمون استرس (کورتیزول) شود. برای بهبود سلامت روحی و جسمی بهتر است وقت خود را با کسانی که دوستشان دارید سپری کنید و مدیریت درگیری و بخشش را یاد بگیرید.

۶. حیوان خانگی

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که تعامل با یک حیوان خانگی باعث کاهش استرس و سطح کورتیزول می‌شود (۱،۲).

۷. خوردن مواد غذایی سالم

مواد خوراکی کاهش‌دهنده کورتیزول عبارتند از: شکلات تلخ، چای سیاه و چای سبز، آب، میوه‌هایی مثل موز و گلابی، پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها. پرهیز از مصرف زیاد قند نیز می‌تواند به پایین آمدن سطح هورمون استرس (کورتیزول) کمک کند.

مطلب مرتبط: ۷ خاصیت چای سبز، سالم ترین نوشیدنی جهان

۸. سرگرمی

سرگرمی‌ها می‌توانند روشی مفید برای داشتن یک زندگی سالم‌تر و رضایت‌بخش‌تر باشند و حس تندرستی را افزایش می‌دهند.

مطالعه‌ای درباره درمان سوء مصرف مواد نشان داد که باغبانی منجر به کاهش سطح کورتیزول می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان