نامه شماری از سیاسیون به اشرف غنی؛‌ از حلقات داخل حکومت تهدید به مرگ شده ایم!

توسطفریدون حسنی

شهریور ۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

 شماری از چهره‌های سیاسی بشمول رحمت‌الله نبیل، حضرت عمر زاخیلوال، حکمت خلیل کرزی، عبدالکریم خرم و تعدادی دیگر در نامه‌ای به رییس‌جمهور اشرف غنی نگاشته اند که از سوی حلقات در داخل حکومت تهدید به مرگ شده‌اند.

امضا کنندگان این نامه که یک نقل آن امروز پنج‌شنبه (۶سنبله) به رسانه ها نیز رسیده مدعی شده اند که یک حلقه نزدیک به رییس جمهور تلاش دارند شماری از فعالان سیاسی را ترور کنند.

آنان در این نامه گفته اند که یک نامه‌ی تهدیدآمیز را به نام طالبان دریافت کرده‌ که بر اساس معلومات آنان این نامه از آدرس جعلی و از سوی حلقه‌ای در داخل حکومت به آنان فرستاده شده است.

این سیاسیون در این نامه ادعا کرده اند که این حلقه از چند مقام بلندرتبه‌ی دولتی تشکیل شده که ریاست آن را معاون ریاست‌جمهوری و معاون امنیت ملی به عهده دارند و تلاش می کنند در این زمان حساس که مذاکرات بین الافغانی پیشرو است و همه از نظام حمایت و دفاع کنند منتقدین حکومت و مخالفان سیاسی ترور کنند.

در این نامه آمده است که سیاسیون به‌خاطری این تهدید را جدی می‌گیرند که در چند ماه گذشته چند منتقد پالیسی‌ها و کارکردهای حکومت به‌گونه‌ی مرموز در کابل ترور شده و نتایج تحقیقات حکومت هنوز هم مشخص نشده است.

آنان در نامه شان ضمن ابراز نگرانی از ترور منتقدان دولت و فعالان رسانه‌ای و سیاسی تاکید کرده که در مورد رویداد های ترور که بر کارمندان ادارات دولتی و مقام‌ها «شک» وجود داشته باشد مسئولیت آن به دوش رییس جمهور است.

این شمار سیاسیون در نامه شان خاطرنشان کرده که تهدید‌های متوجه آنان و همچنان ترورهای هدفمند چهره‌های سیاسی از سوی یک هیأت بااعتبار غیردولتی شامل امضاکنندگان این نامه بررسی و نتایج آن با مردم شریک شود و نیز آن عده از مقام‌های بلندرتبه‌ی دولتی که بر آنان شک وجود دارد از وظیفه برکنار و به نهادهای عدلی معرفی شوند.

امضا کنندگان این نامه هشدار داده اند که در صورت جدی نگرفتن این موضوع از سوی رییس جمهور معلومات و نگرانی‌های‌شان را با مردم و ارگان‌های ذی‌ربط بین‌المللی شریک می کنند.

این سیاسیون در نامه شان خواهان دیدار حضوری با رییس جمهور غنی در زمینه شده اند.

این در حالی است که دو روز قبل نیز رحمت الله نبیل، محمد عمرزاخیلوال وزیر پیشین مالیه، کریم امین عضو ارشد حزب اسلامی و شماری از چهره‌های دیگر سیاسی با عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه گفته بودند که به فهرستی دست یافته‌ اند که نشان می‌دهد شماری از مقام‌های پیشین حکومت و سیاست‌گران کشور از سوی حلقاتی تهدید به مرگ شده‌اند.

نبیل در دیدار با عبدالله گفته بود که این تهدیدها به دلیل بیان دیدگاه‌های واضح شان در قبال مسایل جاری در کشور صورت گرفته و این حلقات می خواهد صدای انان را خاموش کنند.

شورای مصالحه نیز این تهدیدها را نگران کننده و یک «جنایت» خوانده تاکید کرده بود: «آزادی بیان در نظام سیاسی کشور یک اصل است هیچ فرد یا گروهی حق ندارد شهروندان کشور را به هر دلیلی به ویژه به خاطر بیان دیدگاه‌های شان تهدید کند.»

این همه پس از آن مطرح شده است که آقای نبیل پیش از این در توییتر اش فهرستی منسوب به طالبان را منتشر کرده بود که نشان می‌دهد که در کنار نام آقای نبیل نام شماری دیگری از مقامات پیشین و سیاست گران در فهرست ترور این گروه قرار دارد.

با این همه اما تاکنون ارگ ریاست جمهوری در مورد این نامه اظهار نظر نکرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *