جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

آمار رو به افزایش جانباختگان ناشی از سیلاب‌ها؛ وضعیت در۱۳ ولایت آسیب پذیر کشور چگونه است؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

13 ولایت افغانستان طی دو روز گذشته شاهد جاری شدن سیلاب بوده که در نتیجه آن 51 نفر کشته و بیش از 250 نفر زخمی شده‌اند.

در نتیجه جاری شدن سیلاب‌ها در ولایات کابل، پروان، کاپیسا، میدان‌وردک، پنجشیر، ننگرهار، لوگر، پکیتا، پکتیکا، نورستان، لغمان و خوست خسارات مالی و جانی وارد شده است. طی گزارش‌ ابتدایی در ولایت پروان بین ۷۵ تا ۱۰۰ نفر، در ولایت کابل ۱۹ نفر، در کاپیسا ۲۰ نفر، در میدان‌وردک هفت نفر، در پنجشیر سه نفر، در ننگرهار دو نفر و در ولایت پکتیا یک نفر جانباخته اند.

به گفته مقامات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، آمار تلفات در حال تغییر است و در شش ولایت دیگر سیلاب‌ها تلفات جانی نداشته است.

13 ولایت سیل زده

پولیس کاپیسا امروز پنج‌شنبه اعلام کرده است که بر اثر سرازیر شدن سیلاب شب گذشته در ولسوالی کوهبند این ولایت ۸ تن کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شده اند. اکنون اما این آمار به 20 جانباخته و 60 زخمی افزایش یافته است.

پولیس کاپیسا افزوده که نیروهایش در این ولایت برای دوشب در ساحات تهدیدات سیلاب بوده و مردم را انتقال داده اند.

منصور عنابی سخنگوی والی پنجشیر نیز به خبرنامه گفت که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب های شب گذشته در ولسوالی عنابه این ولایت دو نفر جانباخته، یک نفر مفقود گردیده و دو نفر دیگر زخمی شده اند.

او افزوده که شب گذشته ولسوالی های شتل، دره، رخه، آبشار و مرکز ولایت نیز شاهد سرازیر شدن سیلاب ها بوده اما این سیلاب ها تلفات جانی نداشته با این حال خسارات مالی زیادی برجای گذاشته است.

با این که سیلاب در 13 ولایت سرازیر شده است اما ولایات پنجشیر، ننگرهار، میدان وردک، کاپیسا، پروان تلفات جانی و مالی داشته و بیشترین آسیب و تلفات به ساکنین پروان وارد شده است.

بزرگترین عملیات نجات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در سال های اخیر در پروان انجام شده است. این عملیات از 5 صبح روز گذشته (5 سنبله) آغاز و تا کنون ادامه دارد.

سیلاب‌ها در این ولایات در کنار کشته شدن 151 نفر و زخمی شدن بیش از 250 نفر، یک‌هزار و ۵۰۰ خانه‌ی مسکونی، ۲۳ دکان و یک‌هزار و ۱۵۰ جریب زمین زراعتی را تخریب کرده است و ۶۰۰ رأس مهواشی نیز تلف شده است.

وحیده شهکار، سخنگوی والی پروان نیز گفته بود که سیلاب حوالی 2 بامداد پنج شنبه (5 سنبله) شدت یافته بود.

72 ساعت اضطراری

این سیلاب ها که از شام روز سه شنبه (4 سنبله) بر اثر بارندگی فراوان سرازیر شده باعث تلفات جانی و مالی زیادی شده است.

هر چند محمد قاسم حیدری، معین پالسی و انسجام وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت که هنوز به مرحله ارزیابی خسارات مالی نرسیده‌اند اما خسارت این سیلاب در ولایت پروان بالا است.

او در کنفرانس مطبوعاتی گفت : “بررسی یک حادثه چندین مرحله دارد که ما هنوز در ساعات اضطراری آن یعنی از 12 تا 72 ساعت اول این اتفاق هستیم و در مرحله نخست باید به آسیب دیدگان کمک رسانی نماییم. زخمی‌ها تداوی شده، مواد غذایی به بیجا شدگان رسانده شود، اجساد انتقال یابد پس از آن به ارزیابی خسارات مالی خواهیم پرداخت اما قابل ذکر است که میزان خسارات در ساحه سیلاب زده بالا است زیرا بسیاری از مناطق به کلی تخریب شده است.”

تمیم عظیمی سخنگوی این وزارت نیز افزود: “در حال حاضر ما سعی داریم تا به افراد آسیب دیده کمک‌های اولیه را برسانیم به آنان موادغذایی فراهم شود. پس از عملیات جستجو و نجات ما روی بازسازی منطقه بحث خواهیم کرد.”

در پی سرازیر شدن سیلاب در پروان، رییس جمهور غنی در ویدیو کنفرانسی به بزرگان و مقامات محلی این ولایت گفته است که وزارت مالیه در زمینه تخصیص بودجه و واحد عملیاتی ارگ در قسمت بازسازی کانال چاریکار اقدام خواهند کرد.

ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ در شامگاه روز گذشته (5 سنبله) گفته است که رییس جمهور غنی تاکید کرده که دولت به خانواده های قربانیان و نیازمندان این رویداد رسیدگی همه جانبه می کند

نیاز 1 هزار خانواده به کمک‌های اضطراری

در حال حاضر 1 هزار خانواده به کمک‌های اضطراری نیاز دارند که به گفته وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث از دیروز این کمک‌ها بین خانواده‌ها توزیع می‌شود. همچنان 4 هزار خانواده آسیب دیده دیگر که در معرض تهدید بلند صحی قرار دارند نیز با انتقال موادغذایی آماده و آب آشامیدنی پوشش داده شده‌اند.

آقای عظیمی گفت که این وزارت قبل از این حادثه 7 میلیون افغانی را یک ماه قبل مطابق به سهمیه بندی ولایات به پروان انتقال داده تا در صورت نیاز از آن استفاده شود. برعلاوه آن اکنون 15 میلیون دیگر نیز برای نیاز 5 هزار خانواده به این ولایت انتقال داده شده است تا از آن استفاده شود.

آقای حیدری در ادامه افزود: “از شروع سال حدود 205 میلیون افغانی به سراسر افغانستان انتقال داده شده است تا در وضعیت اضطرار جهت رفع نیاز شهروندان استفاده صورت گیرد. و اکنون در کنار همکاری نهادهای خیریه داخلی و بین المللی از همه افراد جامعه خواهان همکاری در خصوص کمک‌های بشری هستیم.”

اکنون وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث برای هر مجروح 25 هزار افغانی و برای وارثین خانواده‌ جانباختگان ولایت پروان 50 هزار افغانی توزیع کرده است.

با این حال مردم آسیب دیده ناشی از سرازیر شدن سیلاب‌ها از کمک رسانی نهادهای حکومتی شکایت دارند و می‌گویند امکانات کافی در اختیار ندارند.

محمد قاسم حیدری گفت: “ما به مردم حق می‌دهیم تا در روز اول حادثه شکایت داشته باشند اما در این دو روز ما تمام سعی خود را کرده‌ایم تا امکانات کافی در اختیار آنان قرار گیرد از مواد غذایی و فراهم آوری سرپناه تا یافتن اجساد، انتقال آن یا انتقال زخمیان به شفاخانه‌های حوزوی یا مرکز. همچنان همه همکاران ما در ساحه تلاش خود برای فراهم آوری امکانات و تجهیزات انجام داده اند.”

تا هنوز نگرانی از سرازیر شدن سیلاب در روزهای آینده وجود دارد و احتمال دارد بارندگی‌ها تا اواسط هفته آینده وجود داشته باشد.

ریاست هواشناسی افغانستان در روزهای اخیر پیش بینی کرده بود که بین 4 تا 5 سنبله سال روان، احتمال وقوع بارندگی نسبتا شدید و سیلا‌ب های آنی در 13 ولایت و بعضی مناطق سالنگ‌ها وجود دارد.

این ریاست مقدار بارندگی در نقاط مختلف را بین 10 تا 40 ملی متر پیش بینی کرده بود.

مناطق شرقی، جنوب شرقی، شمال شرقی و مرکز کشور از مناطقی است که با تهدید بلند سیلاب‌ها در روزهای آینده رو به رو می‌باشد.

این در حالی است که مطابق به اطلس آسیب پذیری کشور 313 قریه در 107 ولسوالی و 25 ولایت با تهدیدات بلند حوادث طبیعی رو به رو می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان