واکنش ها به عملیات ناموفق بازداشت کرام‌الدین کریم؛ ریاست جمهوری: مقام های محلی پنجشیر به کابل خواسته شده اند

توسطفریدون حسنی

شهریور ۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

در ادامه واکنش ها به عملیات ناموفقانه بازداشت کرام الدین کریم در پنجشیر امرالله صلح معاون اول ریاست جمهوری می گوید به وزیر داخله هدایت داده شده تا سرپرست فرماندهی پولیس و سرپرست مقام ولایت پنجشیر را به کابل بخواهد.

پس از آن که عملیات بازداشت کرام الدین کریم رییس پیشین فدراسیون فوتبال بی نتیجه پایان یافت امرالله صلح ناوقت روز گذشته (۳اسد) گفته است مقامات ارشد پنجشیر برای ارائه جزییات عملیات دستگیری کرام الدین کریم به کابل خواسته شده اند.

صالح افزوده: «سیاسی ساختن موارد جرمی و حقوقی بخاطر اهداف کوچک سیاسی برای آدم هایی که ادعای بزرگ دارند شرم آور است.»

او تاکید کرده که وزارت خانه ها بخصوص ادارات امنیتی برنامه های «طویل و پیچیده» ای خود را دارند.

معاون ریاست جمهوری خاطرنشان کرده: «کرام الدین کریم در فهرست فراری های عدلی است. اما ربط دادن هر عملیات به رییس جمهور – ارگ و من از سوی فرصت طلبانی که مردم را ملیشه بی معاش خود تلقی می کنند اینبار برملا خواهد شد. کرام الدین کرام باید به دستگاه عدالت حاضر شود و اتهام نسبت به خود را پاک سازد.»

صالح اضافه کرده که دستهایی که در سوق قطعات خاص برای دستگیری یک «فراری و متهم جرمی» نقش داشتند باید معلوم شود.

او با انتقاد از شماری افرادی که آنرا «حلقه معلوم الحال بی برنامه» خوانده تاکید کرده که با تعیین «ناکاره ها» پنجشیر را به گروگان گرفته اند.

صالح از مردم خواسته است در اطراف «فراری ها» بسیج نشوند و نیز وسیله شعارگرایان بی برنامه قرار نگیرند.

عملیات ناموفقانه کرام الدین کریم در پنجشیر

این در حالی است که روز گذشته محمدامین صدیقی معاون والی پنجشیر به خبرنامه گفت: قطعه خاص وزارت داخله با رهبری قطعه خاص و طوطاخیل امرتحقیقات جنایی وزارت داخله بدون هماهنگی مقام های محلی پنجشیر پس از ساعت ۱۰ شب عملیات هوایی و زمینی را برای بازداشت کرام الدین کریم در روستا «سنگانه» مربوط شهر بازارک مرکز این ولایت انجام دادند.

صدیقی افزود بر اساس اطلاعات رسیده به ما این عملیات ناموفق بوده است و بدون درگیری که منجر به تلفات شده باشد پایان یافته است.

به دنبال آن طارق آرین سخنگوی وزارت داخله اعلام کرد آقای کریم از مدت‌ها به این سو براساس قرار لوی‌سارنوالی زیر تعقیب است و در عملیات که برای بازداشت وی انجام شده در «موقعیت» حضور نداشته است.

سخنگوی وزارت امور داخله افزوده است: «ما هدف دست‎‌گیری را بالای این فرد و سایر افرادی‌ که قرار دست‌گیری‌شان به ما مواصلت کرده اجرا می‌کنیم. هیچ‌کس از قانون فرار کرده نمی‌تواند و ما مکلف به تنفیذ قانون هستیم.»

واکنش ها به این عملیات

در کنار واکنش شهروندان به عملیات بازداشت کرام الدین کریم عطا محمد نور والی پیشین بلخ با بیان اینکه تطبیق قانون مسیر را برای تقویت نظام، حاکمیت نظم هموار می‌سازد گفته است هرگونه تصمیم زودهنگام، بدور از حکمت و بدون در نظرداشت جامعه شناسی دقیق، دچار مشکل می‌شود.

نور افزوده که اقدام اخیر در‌ ولایت پنجشیر بدون هم آهنگی مقامات محلی و استفاده از قوای «خوشنام» در شرایطی که اوضاع هر روز به شکنندگی‌ بیشتر نزدیک می‌شود، نه تنها با روح قانون همخوانی درست ندارد که ضمن دست کم گرفتن حکومت محلی، فاصله میان مردم و حکومت را نیز بیشتر می‌ کند.

او تاکید کرده: «شماری از حلقاتی که چنین مشوره هایی را به جناب رییس جمهور کشور داده اند، نه دید جامعه شناسی لازم را داشته و نه هم برای حفظ ثبات و نظام علاقه یی دارند».

نور از رییس جمهور خواسته: «اطلاعات واصله و اطلاع دهنده ها و جاسوسان با افتخار و بدون افتخار را مورد تحلیل عمیق قرار داده، نگذارند فاصله میان حکومت و مردم با رویکرد های اینچنینی، بیشتر شود.»

از سوی دیگر احمدضیا مسعود معاون حزب جمعیت در واکنش به این عملیات گفته است: «گرفتاری جنرال زمری پیکان و حمله در دره پنجشیر، در حالی صورت میگیرد که شهر کابل تقریبا در محاصره طالبان قرار گرفته است و هر آن بیم آن می رود که حملاتی در بین شهر از طرف نفوذی های طالبان به همکاری ستون پنجمی ها صورت بگیرد.»

کرام الدین کریم چرا بازداشت می شود؟

آزار جنسی دختران فوتبالیست در افغانستان نخستین بار در روزنامه گاردین، چاپ بریتانیا در سال ۲۰۱۸ میلادی مطرح شد. در آن زمان خالده پوپلزی، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال زنان افغانستان که در سال ۲۰۱۶ این کشور را ترک کرد ادعا کرده بود که زنان فوتبالیست افغان از سوی کرام الدین کریم رییس و شماری از کارمندان فدراسیون فوتبال مورد آزار جنسی قرار گرفته اند. این موضوع بازتاب گسترده داخلی و بین‌المللی داشت.

پس از آن دادستانی کل افغانستان تحقیقاتی را در این مورد آغاز کرد و آقای کریم و برخی از کارمندان فدراسیون فوتبال را ممنوع‌الخروج و حکم بازداشت آقای کریم را صادر کرد.

رییس جمهور غنی نیز ماه گذشته از باشندگان ولایت پنجشیر خواست که کرام‌الدین کریم را از این ولایت بیرون کنند تا قانون بالای وی تطبیق شود.

فدراسیون جهانی فوتبال نیز رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان را در پیوند به پرونده آزار جنسی زنان مقصر شناخت و او را به محرومیت دائمی از فعالیت در حوزه فوتبال و حدود یک میلیون دالر جریمه محکوم کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *