جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
17 بازدید

مزه بد دهان: ۸ دلیل که طعم بدی در دهان تان حس می کنید

خواندن 3 دقیقه
1
(1)

طعم بد دهان شما ممکن است علامت چیزی بی‌ضرر یا مشکلی جدی باشد. ۸ دلیل که مزه بد دهان را ایجاد می‌کنند، عبارتند از:

۱. عفونت قارچی

این اختلال که برفک دهان نیز نامیده می‌شود، لکه‌های سفید روی گلو و زبان ایجاد می‌کند. این عفونت توسط کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شود که به طور طبیعی در دهان شما ساکن است و توسط سیستم ایمنی بدن کنترل می‌شود. اما اگر سیستم ایمنی ضعیف شود، این باکتری به سرعت می‌تواند تولید مثل و عفونت ایجاد کند. یکی دیگر از علائم آن حسِ طعم عجیب در دهان است.

۲. بارداری

بخش عظیمی از زنان باردار جدا از حالت تهوع و خستگی، از طعم فلزی در دهان خود شکایت دارند. این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی که بدن درحالت بارداری تجربه می‌کند، رخ می‌دهد.

۳. کمبود زینک (روی)

 اگر دچار کمبود روی هستید، ممکن است طعم و مزه‌ای عجیب در دهان‌تان حس کنید. دانشمندان هنوز در حال بررسی علت آن هستند اما یک مطالعه نشان داده‌است که زینک سطح گاستین را بالا می‌برد. گاستین نوعی پروتئین است که جوانه‌های چشایی را کنترل می‌کند.

مطلب مرتبط: بهترین منابع غذایی زینک (روی) کدام ها هستند؟

۴. آنفولانزا یا سرماخوردگی

اگر طعم تلخی در دهان‌تان دارید، و در عین حال به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا هستید، نگران نباشید، چون کاملاً طبیعی است. به گفته دانشمندان، این دو عفونت سیستم ایمنی بدن شما را هوشیار و با تولید پروتئین آماده مقابله می‌کنند. در حالی که این روند در جریان است، طعم تلخی در دهان شما ایجاد می‌شود. به علاوه، اگر عفونت در بینی یا گلو باشد، ممکن است به دلیل باکتری‌هایی که باعث ایجاد آنفولانزا می‌شوند، طعم عجیبی را تجربه کنید.

۵. دیابت

اگر بدن شما در تنظیم قند خون مشکل داشته باشد، ممکن است طعم شیرین عجیبی را در دهان‌تان تجربه کنید. دلیل دیگر این است که گاهی اوقات دیابت ممکن است میزان جذب زینک را کاهش دهد و باعث می‌شود حس کنید که چیزی تلخ خورده‌اید.

مطلب مرتبط: اگر این نشانه ها را دارید، ممکن است به دیابت مبتلا شده باشید

۶. استرس خیلی زیاد

استرس و اضطراب می‌تواند زروستومی یا خشکی دهان ایجاد کند. بزاق نقش مهمی در سلامتی ما دارد، از هضم گرفته تا مبارزه با باکتری بد در دهان. بنابراین اگر به میزان کافی تولید نشود، طعم و مزه‌ای عجیب را تجربه خواهید کرد. هنگامی که عصبی و نگران هستید یا اضطرب دارید، بزاق کمتری تولید می‌شود.

مطلب مرتبط: ۸ ماده غذایی که اضطراب را کاهش می دهند

۷. برخی داروها

برخی داروها طعم تلخ، شور یا حتی فلز را در دهان ایجاد می‌کنند. چنانچه مطالعات توضیح می‌دهند، این یک عارضه جانبی بسیاری از داروها است مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد التهاب و داروهای فشار خون و آلرژی. حتی برخی مولتی‌ویتامین‌ها می‌توانند این تأثیر را داشته باشند. خوشبختانه، طعم بد فقط تا زمان پردازش دارو یا مکمل دوام دارد.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

۸. بهداشت ضعیف دهان و دندان

دهان شما حاوی انواع مختلف باكتري‌های خوب و بد است. اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکنید، باکتری‌های مضر تکثیر خواهند شد، و نتیجه علاوه بر طعمی عجیب، شامل مشکلات لثه و دندان هم می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان