روانشناسان توضیح می دهند: خواب هایی که می بینیم عاری از این ۶ چیز هستند

توسطتحریریه خبرنامه

شهریور ۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : شهریور ۱, ۱۳۹۹

به نظر می‌رسد برخی از اشیاء و اعمال رایج هرگز در خواب ما ظاهر نمی‌شوند، در حالی که پرواز یا افتادن از بلندی می‌توانند از خواب‌های رایج باشند، اما برخی چیزها را در خواب‌های‌مان نمی‌بینیم یا به ندرت ممکن است ببینیم.

۱. دیدن تلفن‌های هوشمند

طبق تحقیقات انجام‌شده، فقط حدود 3.55٪ از زنان و 2.69٪ از آقایان تلفن هوشمند را در خواب می‌بینند. این امر ممکن است به این دلیل باشد که گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های مدرن اخیراً در زندگی ما ظاهر شده‌اند و مغزمان کامل به آنها عادت ندارد!

با این حال، آلیس راب، نویسنده کتابی در مورد خواب و رویا، معتقد است که مردم هنگام گذراندن برخی از رویدادهای سخت زندگی، مانند سوگواری یا از دست دادن یک عزیز، ممکن است در خواب‌شان تلفن هوشمند ببینند.

مطلب مرتبط: ۱۰ حقیقت خواندنی در مورد خواب و رویا

۲. نوشتن، خواندن یا صحبت کردن

مناطقی از مغز ما که وظیفه تفسیر زبان را دارند، در حالت خواب بسیار کم فعال هستند. به همین دلیل ممکن است صحبت کردن و استفاده از زبان دشوار باشد.

مثلا برخی افراد می‌گویند که آنها مطمئن نیستند که با فرد دیگری در خواب واقعاً صحبت می‌کنند، و ارتباط بین آنها بیشتر شبیه تله‌پاتی است. بنابراین می‌توانیم مفاهیم و ایده‌ها را در خواب درک کنیم اما واقعاً صدایی نمی‌شنویم یا شخض مقابل را واقعا در حال حرف زدن نمی‌بینیم.

همین مسئله برای خواندن، نوشتن یا گفتن زمان نیز صدق‌ می‌کند. ما می‌توانیم یک ایده کلی داشته باشیم اما به ندرت می‌توانیم کلمات جداگانه را تشخیص دهیم یا زمان دقیق را بگوییم. با این حال، افرادی مثل نویسندگان یا شاعران ممکن است بتوانند در خواب درک بهتری از کلمات و زبان داشته باشند و حتی در بیداری از آنها استفاده کنند.

۳. ملاقات با آدم‌های کاملا غریبه

نظریه‌ای وجود دارد که مغز ما نمی‌تواند افراد جدید را “اختراع” کند، و همه غریبه‌هایی که در خواب می‌بینیم یا افرادی هستند که قبلاً در جایی با آنها روبرو شده‌ایم یا چهره آنها ترکیبی از ویژگی‌هایی است که قبلاً دیده‌ایم.

مطلب مرتبط: از فلج خواب تا روشنگری؛ ۱۰ اتفاق عجیبی که در خواب و رویا رخ می دهند

۴. انجام فعالیتهای بدنی

همه ما احتمالا این خواب را دیده‌ایم: سعی می‌کنیم بدویم، بجنگیم، یا بپریم، اما به نظر می‌رسد هر چقدر تلاش کنیم، باز هر کاری که انجام می‌دهیم با حرکات آهسته است!

به علاوه، در خواب REM عضلات ما بی‌حرکت و آرام می شوند. به این ترتیب، مغز ما اطمینان دارد که ما بر اساس آنچه در خواب می‌بینیم، عمل نمی‌کنیم.

۵. نگاه در آینه

نکته آنجاست که در دنیای واقعی، بازتاب تابعِ قوانین فیزیک است، اما رویاها توسط انتظارات و خاطرات ناخودآگاه ما هدایت می‌شوند، و قوانین “زندگی واقعی” در آنجا کاربردی ندارند. بنابراین ما معمولاً یا چیزی مبهم را خواهیم دید یا ممکن است چهره‌ای عجیب و غریب را ببینیم.

مطلب مرتبط: ۹ رویای تکراری و تعبیر آنها که نباید نادیده بگیریم

۶. مزه کردن غذاها

یک کارشناس می‌گوید: افراد به ندرت “تجربه کامل غذا خوردن” را در خواب، احساس می‌کنند. ما معمولا به خاطر می‌آوریم که قرار بوده چیزی بخوریم یا یادمان هست که چیزی بسیار خوش‌طعم خورده‌ایم اما طعم دقیق آن را به یاد نداریم.

اما گاهی کسانی که رویای شفاف می‌بینند، طعم و مزه غذا را حس می‌کنند. در خواب، مغز ما تجربیات زندگی واقعی که قبلاً داشته‌ایم را می‌سازد. بنابراین ممکن است غذا طعم تصورات قبلی‌مان را داشته باشد، یا طعمی غیرقابل پیش‌بینی که آن هم بر اساس انتظارات و خاطرات‌مان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *