جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

دیدبان شفافیت: دولت برای مبارزه با موج دوم احتمالی ویروس کرونا آمادگی داشته باشد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

دیدبان شفافیت در بررسی تازه اش اعلام کرده است که دولت افغانستان و وزارت صحت عامه ضمن ایجاد تغییرات فوری در وضعیت نظارت و تصمیم گیری از تأمین تجهیزات طبی و ادویه لازم برای تداوی مبتلایان ویروس کرونا اطمینان حاصل کرده و آمادگی برای موج دوم احتمالی کرونا داشته باشد.

این سروی که امروز پنجشنبه (۳۰اسد) از سوی دیدبان شفافیت منتشر شده از بررسی ۷۰۰ مرکز صحی دولتی و خصوصی در ۶۰ ولسوالی مربوط به ولایت‌های بلخ، هرات، جوزجان، کابل، قندهار، کاپیسا، لغمان، کنر، ننگرهار، پکتیا، پروان، پنجشیر و سمنگان انجام شده و نشان می‌دهد که مریضان احتمالی کووید۱۹ در دروازه‌های مراکز صحی بیشتر اوقات شناسایی و جدا نمی‌شوند.

در این سروی آمده است که کمپاین های آگاهی عامه در رابطه به ویروس کرونا انجام شده، اما معلومات نشان می دهد که هنوز هم در بیش از ۴۸.۳ درصد مراکز صحی در شناسایی و جداسازی مریضان احتمالی ویروس کرونا برای تمامی کسانی که به تأسیسات صحی مراجعه می کنند، اجرا نشده است.

در این سروی تاکید شده که افزایش میزان عدم جداسازی مبتلایان ویروس کرونا نشان می دهد که در بخش «اسکرینینگ» در شفاخانه ها به درستی عمل نشده و مراكز صحی و معالجوی باید گسترش ویروس را بسیار جدی تر می گرفتند.

دیدبان شفافیت در سروی اش گفته است که نه تنها مراکز صحی و معالجوی کوچک که شناسایی و جداسازی مریضان احتمالی کرونا را انجام نمی دهند بلکه این وضعیت شامل حال مراکز صحی نسبتاً بزرگ مانند شفاخانه های حوزه وی و ولایتی نیز می شود و تنها مراکز اختصاصی ویروس کرونا که توسط دولت تنظیم شده شناسایی و جداسازی مریضان احتمالی کرونا را انجام می دهند.

دیدبان شفافیت خاطرنشان کرده که عدم پیروی از روشهای مناسب شناسایی و جداسازی مریضان احتمالی کرونا پرسنل صحی را در معرض خطر قرار می دهد و می تواند باعث افزایش سرعت گسترش ان در جمعیت هایی شود که به دلیل امراض دیگر آسیب پذیر هستند.

سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت گفت که بر اساس این سروی وزارت صحت عامۀ افغانستان سیستم جمع‌آوری معلومات دقیق، جامع و به موقع را ندارد تا بتواند متناسب با گسترش کروناویروس در سراسر این کشور اقدام کند.

آقای افضلی هشدار داد: “دولت افغانستان باید با اولویت‌بندی مناطق آسیب‌پذیر، خطرات را کاهش داده و برای مبارزه با موج دوم احتمالی این ویروس آماده شود”.

شفاخانه ها از مجموع محافظتی ویروس کرونا استفاده نمی کنند

در این سروی همچنان آمده است که با وجود اینکه بیشتر شفاخانه ها از حمایت خاصی برخوردار اند اما اکثر آنها حداقل بخشی از مجموعه محافظت شده، به خصوص ماسک و نقاب استفاده نمی کنند.

براساس این سروی در شماری از شفاخانه ها در موارد خاص، حتی «دستکش های وینیل»، ماسک ها و محلول های هیدروالکلی وجود ندارد یا هم اگر وجود دارد محدود است.

دیدبان شفافیت در سروی خود خاطرنشان کرده که ماسک و ضد عفونی کننده در تمام ولایات استفاده می شود، اما استفاده از نقاب که باعث جلوگیری انتقال ویروس از طریق چشم ها می شود نادر است و در ولایت های شمال کابل ماسک و ضدعفونی کننده نیز کم استفاده می شود.

یافته‌های این سروی نشان می‌دهد که دواهای ضد تب، در تمام مراکز درمانی موجود است؛ اما در بخش اکسیجن، در ولایت‌های شمال کابل محدود بوده است. همچنین ادویه انستیزی (بی حسی و عضلانی) در ولایات شمال کابل به ندرت یافت می‌شوند.

با شیوع ویروس کرونا از امکانات صحی استفاده کافی نمی شود

دید‌بان شفافیت در بخش سفارشات اش گفته است که با گسترش و شیوع ویروس کرونا از امکانات صحی به اندازه کافی استفاده نمی‌شود.

این نهاد نظارتی به وزارت صحت عامه سفارش کرده که باید از استفاده امکانات صحی برای بیماران کرونایی که سبب جلوگیری از انتشار و گسترش ویروس کرونا و باعث نجات جان کارمندان و بیماران می‌شود اطمینان حاصل کند.

در بخش دیگری از این سفارش آمده است که دولت باید شهروندان،‌ شوراهای صحی و جامعه مدنی را برای نظارت‌، پیشرفت و توزیع تجهیزات طبی بر اساس جمعیت هر ولایت دخیل سازد تا تجهیزات طبی به تمامی ولایت‌ها توزیع شود.

دیدبان شفافیت تاکید کرده که وزارت صحت عامه باید اطمینان دهد که تجهیزات طبی در سراسر کشور در دسترس قرار دارد و اگر تجهیزات طبی محدود است،‌ باید براساس معلومات و اطلاعات به مناطق خاص داده شود.

این سروی دیدبان شفافیت در حالی منتشر شده است که حکومت مدعی است اکنون در کشور شیوع کروناویروس شکسته و وضعیت رو به بهبود است.

وزارت صحت عامه نیز اعلام کرده است که برای موج دوم کروناویروس آمادگی گرفته شده و روند انتقال حدود ۵۶۰ دستگاه کوچک تنفس مصنوعی را به ولایات و ولسوالی‌ها آغاز کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان