جدال لفظی دولت و طالبان؛ صالح: زمان زیادی نیاز است تا تفکر قرون وسطی طالبان کمرنگ شود

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۲۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

دو روز پس از حمله بالای موتر حامل فوزیه کوفی، عضو هیأت مذاکره‌کننده حکومت، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری در واکنش به این رویداد می‌گوید، زمان زیادی نیاز است تا تفکر قرون وسطی طالبان کمرنگ شود.

امرالله صالح، امروز یک‌شنبه (۲۶ اسد) گفته است: «حمله تروریستی به محترمه فوزیه کوفی عضو سابق ولسی جرگه افغانستان و عضو کنونی تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان با گروه طالبان عمل ضد انسانی و تروریستی طالب است.» او افزوده که تنها طالب و همفکرانش در خاموش‌سازی صدا و حذف تنوع و رنگارنگی جامعه افغانستان منافعی دارند.

معاون اول ریاست جمهوری نوشته است؛ اگر طالبان دستش برسد و بتواند، تمام تیم مذاکره را «همین امروز» تیرباران می‌کند و یا در یک عمل انتحاری نابود می‌سازد.

به گفته او: «خبث درونی طالب و دشمنی این گروه با ملت افغانستان خارج از تصور است. از دید آنها جامعه دو قشر دارد طالب و مابقیه که باید از طالب اطاعت کند.»

جدال لفظی دولت و گروه طالبان

این اظهارات امرالله صالح در حالی مطرح شده که قرار است به زودی مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود. با این‌حال در روزهای اخیر جدال لفظی حکومت و طالبان افزایش یافته است. چنانچه روز گذشته صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری نیز گفته بود:‌ «بهتر است تا طالبان واقعیت‌های امروز افغانستان را درک کنند. طرف اصلی شان دولت جمهوری اسلامی افغانستان است که از اکثریت قاطع مردم افغانستان نمایندگی می‌کند.» صدیقی تأکید کرده که اظهارات اخیر طالبان ادامه‌ی بهانه جویی و وقت‌کشی آن‌ها در پروسه‌ی صلح است.

سخنگوی رییس جمهور افزوده که پس از رهایی «خطرناک‌ترین» اعضای گروه طالبان، هیچ بهانه‌ی نزد طالبان باقی نمانده و وقت آن رسیده تا این گروه که نمایندگی از هیچ بخشی از ملت ما نمی‌کند، از خشونت دست کشیده و خواست مردم افغانستان را برای ختم جنگ بپذیرند.

پیش از این نیز گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته بودند: «از چند روز به این‌سو مقامات اداره کابل در مورد آغاز مذاکرات و بندی‌های امارت اسلامی، موقف‌های خلاف واقعیت‌ها می‌گیرند.» طالبان افزوده که حکومت افغانستان را به صفت یک نظام نه، بلکه یک چتری می‌داند که برای دوام اشغال آمریکایی از غرب آورده شده است.

طالبان در اعلامیه شان تأکید کرده بودند: «ما آغاز آن مذاکرات را قبول داریم و برایش آمادگی داریم که در پیمان تاریخی دوحه تسجیل شده و مذاکرات بین‌الافغانی است که تمام جهت‌های متنازع افغانی را احتوا می‌کند.»

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان روز پنجشنبه گذشته آغاز شده و قرار است با پایان روند رهایی این زندانیان مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه قطر آغاز شود، اما به نظر می‌رسد روند مذاکرات بین‌الافغانی نیز به تعویق افتاده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *