هیئت مذاکره کننده حکومت: آتش بس اولویت مذاکرات بین الافغانی است

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

هیئت مذاکره‌کننده حکومت می گویند که در ارتباط به حفظ‌ و تقویت ارزش‌ها و دستاوردهای مردم افغانستان در گفتگوها «متفق‌القول» و جدی اند و آتش‌بس به عنوان اولویت در آغاز مذاکرات قرار دارد.

ریاست شورای عالی مصالحه ملی با نشر خبرنامه ای گفته است که هیئت مذاکره کننده حکومت امروز شنبه (۲۵اسد) با عبدالله عبدالله رییس این شورا دیدار و درباره جریان کار هیئت، آماده‌گی‌ها برای آغاز گفت‌وگوها، آجندا، اطلاع‌رسانی، اصول و پروسه کار گزارش داده اند.

هیئت مذاکره کننده حکومت در این دیدار اطمینان داده که آمادگی‌های آنان بر اساس فیصله‌ لویه جرگۀ مشورتی صلح تنظیم و ترتیب و نیز تمام مسایل جهت پیشبرد امور و انسجام بیشتر برنامه‌ها در چهار کمیته تقسیم‌بندی شده که در زمینۀ آمادگی مذاکرات، آجندا، موارد حقوقی و فقهی، گروه‌های آسیب‌پذیر و قربانیان جنگ و اطلاع‌رسانی تمرکز دارند.

در خبرنامه شورای مصالحه آمده است که هیئت مذاکره‌کننده اطمینان داده که در ارتباط به حفظ‌ و تقویت ارزش‌ها و دستاوردهای مردم افغانستان در گفتگوها «متفق‌القول» و اند و آتش‌بس را به عنوان اولویت در آغاز مذاکره قرار داده اند.

عبدالله عبدالله نیز در این دیدار فعالیت، هماهنگی و برنامه‌ریزی هیئت مذاکره‌کننده صلح را مفید و امیدوارکننده خوانده تاکید کرده که مردم افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح از پروسۀ صلح حمایت کرده اند.

عبدالله خطاب به اعضای هیئت مذاکره کننده گفته است: «شما با پشتوانۀ محکم و قوی برای مذاکرات صلح می‌روید.»

رییس شورای عالی مصالحه ملی خاطرنشان کرده که رهایی ۵ هزار ۵۰۰ زندانی طالبان ثابت کرده که حکومت و مردم افغانستان به حل سیاسی بحران فکر می کند.

او ترکیب هیئت مذاکره‌کننده صلح را فراگیر و متنوع خوانده و تاکید کرده که این هیئت از گوشه‌های مختلف و قربانی‌های چندین دهۀ افغانستان نمایندگی خواهد کرد.

مذاکرات بین الافغانی

هرچند تاکنون زمان مشخص برای مذاکره حکومت افغانستان و طالبان مشخص نشده است اما پیش از این عبدالله عبدالله در نشست خبری در لویه جرگه مشورتی صلح گفته بود که پس از سه روز از رهایی زندانیان باقی مانده طالبان در بند حکومت مذاکرات مستقیم بین الافغانی آغاز می شود و دور اول آن نیز در دوحه قطر برگزار خواهد شد.

حکومت افغانستان نیز براساس فیصله لویه جرگه روز گذشته اعلام کرده است که روند رهایی ۴۰۰ زندانی که از آن‌ها به عنوان زندانیان «خطرناک» یاد می شد را آغاز  کرده است.

دفتر شورای امنیت ملی گفته است که به تاریخ ۲۳ اسد از مجموع ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان ۸۰ تن آنان را از زندان پلچرخی آزاد کرده و نیز قرار است شماری دیگری از این زندانیان را امروز آزاد کند.

این زندانیان پس از آن آزاد می شوند که گروه طالبان رهایی آنان را پیشرط مذاکرات بین الافغانی قرار داده بودند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *