جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

گروه بین المللی بحران: ابهام در موضع طالبان گفتگوهای بین الافغانی را شكننده کرده است

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

گروه بین‌المللی بحران با نشر گزارشی گفته است که موضع طالبان در گفتگوهای بین الافغانی صلح مبهم و نا مشخص است و شماری از اعضای آن هنوز ادعا می كنند كه برای احیای امارات در حال جنگ است.

گروه بین المللی بحران ناوقت روز گذشته سه‌شنبه (۲۱اسد) با نشر گزارش تازه گفته است که طالبان برای رسیدن به اجماع راجع به آیندۀ افغانستان، راه درازی را در پیش دارد.

در این گزارش آمده است که گروه طالبان باید دیدگاه سیاسی منسجم برای خود تعریف کنند و نیز به سازش در میز مذاکره از خود تمایل نشان دهند.

براساس گزارش گروه بین المللی بحران بیانات طالبان در رابطه به حقوق زنان و اقلیت‌ها مبهم است و بیشتر در پرتو «عرف‌های محلی و باورهای فرماندهان» آن گروه تعریف می‌شود تا این که در یک خط مشی سیاسی کلی تعریف شده باشد.

گروه بحران از طالبان خواسته است که در مذاکرات بین الافغانی روشن کنند که چگونه از حقوق زنان و اقلیت ها محافظت شود، چه تغییراتی در ساختار نیروهای امنیتی افغان بیاید و جنگجویان آن گروه چی نقشی در ساختار امنیتی داشته باشند.

گروه بین المللی بحران خاطرنشان کرده که طالبان باید از پیام‌رسانی‌های مربوط به جنگ فاصله گیرند و خود را برای گفتگوی گسترده‌تر با جوانب دخیل در مذاکرات صلح، به شمول جامعۀ مدنی افغانستان و ادارات بشردوستانه آماده کند.

این گروه در گزارش خود اضافه کرده که حکومت افغانستان در گفتگوهای صلح تا حدی شفاف است و حکومت و جامعۀ مدنی این کشور بر حفظ دستاوردهای دو دهۀ پسین تاکید دارند و تا حد ممکن برای حفظ وضعیت موجود تلاش خواهد کرد.

در گزارش گروه بین‌المللی بحران آمده است که آرمان طالبان در خصوص رهایی کشور از حضور نیروهای نظامی خارجی و باز تاسیس آنچه که آن‌ها حکومت مشروع اسلامی‌ می‌دانند وسیع است و فضا برای مذاکرات بین‌الافغانی تنش‌آلود و نیز تصمیم امریکا برای کاهش حضور نظامی در افغانستان «روند از قبل شکننده» صلح در افغانستان با خطر زیادی همراه کرده است.

گروه بین المللی بحران تاکید کرده: «برای انجام مذاکرات صلح افغانستان، طالبان باید تمرکز خود را به آنچه می خواهند تغییر دهند، نه به آنچه مخالفت می کنند. آنها باید مواضع مذاکره روشنی را در مورد موضوعات کلیدی ایجاد کنند و برای ترغیب اعضای خود تلاش کنند.»

در این گزارش همچنان گفته شده: «طالبان خود را باور دارند که نزدیک به رسیدن به این اهداف هستند. در ماه های بعد از توافق 29 فبروری، طالبان و دولت افغانستان یکدیگر را محاصره كرده اند و در مقابل سازش سریع در باره مبادله زندانیان و كاهش خشونت به مراتب بیشتر از مذاكرات صلح مقاومت می كنند.»

این گروه افزوده که بسیاری در دولت افغانستان و جامعه مدنی نگران این هستند که مذاکرات ممکن است موجب ار بین رفتن دستاوردهای قانونی، اجتماعی و اقتصادی حاصل از سال 2001 را فراهم کند و نیز عدم اطمینان گسترده در مورد اهداف طالبان این ترس ها را عمیق تر می کند.

چند روز تا آغاز مذاکرات بین الافغانی

این در حالی است که مذاکرات بین الافغانی قرار است در چند روز آینده اغاز شود و نیز روز گذشته رییس جمهور غنی در دیدار با اعضای هییت گفتگو کننده بین الافغانی گفته است که پس از امضای فرمان رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان، انتظار مردم این است که دیگر هیچ بهانه و مانع در برابر آغاز مذاکرات میان دولت و طالبان وجود نداشته باشد.

آقای غنی فرمان رهایی این زندانیان را که به گفتۀ حکومت دوسیه‌های جرمی سنگین دارند، به روز دوشنبه امضا کرد.

هر چند تاکنون زمان مشخص برگزاری گفتگو های بین الافغانی مشخص نشده است اما وزارت دولت در امور صلح گفته که هیئت مذاکره کنندۀ صلح حکومت افغانستان در ۱۸ ماه جاری میلادی به قطر  می روند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان