از استقبال اشرف غنی تا آرزوهای حامد کرزی: مسائل مورد توافق در قطعنامه جرگه مشورتی صلح چیست؟

توسطفریدون حسنی

مرداد ۱۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

قطع‌نامه ۲۵ ماده ای لویه جرگه که از سوی اشتراک کنندگان این جرگه پس از دو روز گفتگو فیصله شده است با استقبال رییس جمهور غنی و حامدکرزی رییس جمهور پیشین قرار گرفت.

رییس جمهور غنی امروز یک‌شنبه (۱۹ اسد) در سخنرانی اختتامیه لویه جرگه مشورتی صلح گفت قطع‌نامه جرگه قطع‌نامه حکومت و ملت است و تمام بند های آن عملی خواهد شد.

غنی خطاب به اشتراک کنندگان جرگه افزود: «شما راه را مشخص کردین. دو راهی را به یک راه ختم کردین. اگر بازم مشکل پیش آمد و به دوراهی مواجه شدیم دوباره به شما مراجعه می کنیم».

او با بیان اینکه تصمیم نگرفتن در این شرایط که افغانستان نیاز به حرکت دارد جرم است اضافه کرد که لویه جرگه تاریخ ساز بوده و به جنگ چهل سال گذشته پایان می دهد.

رییس جمور تاکید کرد که حکومت راه خود را با جرات و آگاهی تعقیب می کند و گفت که در صورت نیاز به ملت مراجعه می کند.

غنی خاطرنشان کرد که راه صلح «پر پیچ و خم» است اما هدف افغانستان «صراط المستقیم» است و حکومت جرائت این را دارد که بگوید جنگ راه حل نیست و باید به صلح برسیم.

او از طالبان خواست به درخواست لویه جرگه پاسخ مثبت دهد و آتش‌بس سراسری را قبول ‌کنند.

غنی همچنان تاکید کرد: «من امروز حکمی را امضا می‌کنم که در زندگی نتوانسته‌ام، حکم ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا کرده آن‌ها را رها خواهیم کرد. هم‌چنان به خواست لویه‌جرگه، آن‌ عده از نیروهای امنیتی و دفاعی را که به دلیل غفلت وظیفوی زندانی شده‌اند، آزاد می‌کنم. حالا انتخاب از طالبان است که باید نشان دهند که از آتش‌بس سراسری نمی‌ترسند».

رییس جمهور در جریان سخنرانی اش در واکنش به درگیری فزیکی یک زن با بلقیس روشن نماینده مجلس در تالار لویه جرگه گفت به شدید ترین الفاظ این عمل را نکوهش می کند و کسی که مرتکب این عمل شده مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار می گیرد.

واکنش کرزی به قطعنامه لویه جرگه

حامد کرزی نیز در سخنرانی اش در تالار لویه جرگه گفت: «قطعنامه لویه جرگه ما را به آرزوی ما رساند و به خیال صلح دل خود را شاد کردیم،! »

کرزی افزود قطعنامه لویه جرگه زمینه آغاز مذاکرات بین الافغانی را فراهم کرده و پس از رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان در دو یا سه روز مذاکرات بین الافغانی آغاز می شود.

او به مردم اطمینان داد صلح آزادی ها و دستاورد های دو دهه گذشته را بیشتر می سازد.

رییس جمهور پیشین از طالبان و حکومت خواست جنگ را متوقف کنند و وارد گفتگو شوند. کرزی خاطرنشان کرد که انتظارش از کشورهای همسایه افغانستان روابط دوستانه است.

رهایی ۴۰۰ زندانی طالب از سوی جرگه تایید شد

این در حالی است که جرگه مشورتی صلح رهایی ۴۰۰ طالب با هدف رفع موانع، جهت آغاز مذاکرات صلح، قطع خونریزی و رعایت مصلحت را تصویب کرد.

در قطنامه لویه جرگه آمده درصورتی که در بین این زندانیان، اتباع خارجی وجود داشته باشند، لازم است با اخذ ضمانت معتبر از کشورهای مربوط شان به آنان تسلیم شود و نیز باید اطمینان حاصل شود تا درصورت رهایی این زندانیان، مذاکرات مستقیم بدون هیچگونه بهانه‌ای بصورت فوری آغاز گردد.

شرکت کنندگان جرگه خواستار تامین آتش بس فوری در کشور شده و از جامعه جهانی بخصوص آمریکا خواسته تا در این زمینه به تعهداتش عمل کند.

در قطعنامه لویه جرگه تاکید شده که برای مردم و دولت اطمینان داده شود تا زندانیانی که آزاد می‌شوند، دوباره به جبهه جنگ برنگشته و از فعالیت‌های افراد آزاد شده نظارت می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *