جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

پایان کار و فیصله‌های کمیته‌های جرگه‌ مشورتی صلح؛ ۴۰۰ زندانی طالبان رها شوند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

نشست عمومی جرگه‌ مشورتی صلح در دومین روز اش علی رغم جنجال های گذشته با گزارش رییسان کمیته‌های پنجاگانه‌ی این جرگه به پایان رسید و اکثریت اشتراک کنندگان بر رهایی ۴۰۰ زندانی طالب نظر مثبت داده اند.

ریاست شورای عالی مصالحه ملی که پایان کار و فیصله لویه جرگه را منتشر کرده گفته است که مهم‌ترین موارد مشورتی و پیشنهادی را که رییسان کمیته‌ها ارایه کردند تا حکومت و شورای عالی مصالحه‌ی ملی در مذاکرات صلح با طالبان در نظر بگیرند شامل انعطاف لازم از سوی طرف ها و رهایی ۴۰۰ زندانی باقی مانده طالبان برای عدم بهانه بر آغاز مذاکرات صلح است.

شورای عالی مصالحه افزوده فیصله های دیگر اعضای جرگه شامل برقراری آتش‌بس بدون قید و شرط با رهایی زندانیان طالبان که طرف‌ها به آن متعهد بمانند، آغار گفت‌وگوهای صلح و نیز تشکیل یک هیئت فراگیر و همه‌شمول ملی برای مذاکرات صلح که توانایی دفاع از ارزش‌های ۱۹ سال پسین و دست‌آوردهای آن را داشته باشد است.

این جرگه همچنان پیشنهاد کرده که مذاکرات صلح به رهبری افغان‌ها ترجیحاً در افغانستان برگزار شود، کشورهای دخیل در قضیه‌ی افغانستان از حمایت طالبان دست بردارند و به تشدید تنش‌ها دامن نزنند و طالبان نباید دیگر به نام داعش حملات هراس‌افگنانه انجام دهند.

اشتراک کنندگان لویه جرگه در فیصله های شان تاکید کرده اند که زندانیان با ضمانت ملی و بین‌المللی رها شوند تا دوباره به میدان های جنگ برنگردند، جامعه‌ی جهانی از شروع و موفقیت گفت‌وگوها و تأمین صلح پایدار در افغانستان ضمانت کنند و نیز زندانیان نیروهای امنیتی به منظور جلوگیری از تضعیف روحیه ملی آنان از سوی طالبان آزاد شوند.

براساس فیصله جرگه حکومت پیشرفت‌های مذاکرات صلح را با شهروندان را شریک کند و رضایتمندی خانواده‌های قربانیان جنگ را به دست آورد.

در لویه جرگه همچنان فیصله شده که توافقات صلح تحث نظارت و ضمانت سازمان ملل، قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای صورت گیرد.

رییسان کمیته های پنجاه گانه جرگه تاکید کرده اند که موافقه با رهایی زندانیان طالبان به معنای بخشیدن جرم‌های آنان نیست. هیچ فرد یا نهادی حق این را ندارد. اما رسیدن به صلح و ثبات در کشور اولویت ملی و ضرورت همگانی است. لذا برای تسهیل موفقیت گفت‌وگوهای صلح لازم است تا زمینه‌ی آغاز مذاکرات فراهم شود.

ادامه جنجال های روز گذشته

در همین حال اصیله وردک رییس یکی از کمیته های جرگه مشورتی صلح در ابتدای گزارش کاری کمیته اش با اشاره به اتفاق دیروز در تالار جرگه خواهان معذرت خواهی رسمی از برخورد خشونت امیز با بلقیس روشن نمانیده فراه شد.

خانم وردک خاموش ساختن صدای بلقیس روشن را خاموش ساختن ازادی بیان و صدای مردم خوانده تاکید کرده که جرگه جای بلند کردن صدا ها بدون اعمال محدودیت هاست و هر کس حق دارد نظر دهد.

او افزود «جرگه جای بی عزتی نیست. جرگه جای لت و کوب برای خانم ها نیست»

این سخنان او با واکنش های در داخل تالار همراه شد و جلسه لویه جرگه اخلال گردید و شماری از اشتراک کنندگان مرد تالار را ترک کردند.

عبدالله عبدالله رییس جرگه پس از ایجاد اختلال ضمن دعوت به ارامش اشتراک کنندگان جرگه گفت: «لت و کوب یک فرد چه زن باشد چه مرد، وکیل پارلمان باشد یا دهقان و یا عضو معلول این سرزمین، به هیچ صورت و تحت هیج موازین قابل قبول نیست.»

عبدالله تاکید کرد که بلقیس روشن صدای تعدادی از مردم است و صدای بیشتر مردم را در این جا گفته است و برخورد با او نباید قابل قبول باشد.

جرگه مشورتی صلح روز گذشته با حضور ۳ هزار ۲۰۰ اشتراک کننده در کابل به منظور رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان آغاز شد و امروز آخرین روز برگزاری آن است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان