عبدالله: سه روز پس از رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان مذاکرات بین الافغانی آغاز می شود

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۱۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه و رییس لویه جرگه مشورتی صلح می گوید فیصله‌ی نهایی فردا اعلام و گفتگو های بین الافغانی سه روز پس از رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان آغاز می‌شود.

آقای عبدالله امروز شنبه (۱۸اسد) در نشست خبری گفت جرگه‌ی مشورتی در زمانی برگزار شده که مساله‌ی آزادی ۴۰۰ زندانی طالب مانع برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی شمرده می‌شد.

او افزود که اعضای جرگه نمایندگان طیف وسیع مردم افغانستان را شکل می‌دهند و از تمام اقشار جامعه حضور دارند.

رییس لویه جرگه خاطرنشان کرد: «در کل نتیجه‌گیری کردم که همه حامی شروع مذاکره هستند. اما در مورد رفع موانع و چگونگی گفت‌وگوها نظریات متفاوتند. نگرانی‌ها در مورد آزادی ۴۰۰ زندانی و برگشتن آنها به میدان جنگ وجود دارند».

عبدالله تاکید کرد: «در حال حاضر به‌صورت کل گفته می‌توانم که همه‌ی نمایندگان لویه‌جرگه خواستار آغاز گفت‌وگوهای صلح و از بین رفتن موانع صلح بودند، اما نتیجه‌ی نهایی این جرگه فردا طی قطع‌نامه‌ای اعلام خواهد شد.»

او در پاسخ به اینکه روند رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان شب گذشته آغاز شده گفت که روند اغاز نشده لیست موجود است هر لحظه که فیصله لویه جرگه در مورد آن مشخص شود روند رهایی زندانیان آغاز می شود.

عبدالله با بیان اینکه سه روز پس از رهایی زندانیان گفتگو های بین الافغانی آغاز می شود تاکید کرد که به احتمال زیاد اولین دور گفتگو های در قطر است. تا این لحظه به استثنا ۴۰۰ زندانی هیچ مانع روی گفتگو های بین الافغانی وجود ندارد.

به گفته او اکنون اطمینان های که به صورت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد رهایی زندانیان آخرین پیش شرط آغاز گفتگوهای بین الافغانی است و حکومت از طالبان انتظاردارد که شروط تازه نگذارند.

عبدالله اضافه کرد که فیصله لویه جرگه نهایی بوده و غرض تصمیم گیری به مرجع دیگری سپرده نمی شود.

این اظهارات عبدالله عبدالله در حالی مطرح می شود که کمیته های پنجاگانه‌ی لویه جرگه امروز کارشان را پایان داده و اکثریت اشتراک کنندگان بر رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان نظر مثبت داده اند.

رهایی زندانیان گروه طالبان مطابق لیست تحویل داده شده این گروه به حکومت از پیشرط های طالبان برای نشست بین الافغانی صلح بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *