جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

حاشیه ای فراتر از متن جرگه مشورتی صلح؛ درخواست های گسترده برای رسیدگی به ضرب و شتم یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

پس از آن که بلقیس روشن نماینده مجلس حین سخنرانی رییس جمهور غنی در مراسم افتتاح لویه جرگه مشورتی صلح به شعار این که «باج دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است » اعتراض کرد و مورد خشونت تیم انضباطی این جرگه قرار گرفت مجلس نمایندگان خواهان اعاده حیثیت او شده و کمیسیون برگزاری لویه جرگه نیز معذرت خواهی کرده است.

دفترمطبوعاتی میررحمان رحمانی رییس مجلس با نشر اعلامیه در واکنش به برخورد فزیکی با یک عضو این مجلس آنرا «اقدام زشت و غیرانسانی» و خلاف ارزش های دموکراسی خوانده و محکوم کرده است.

در این اعلامیه ضمن ابراز «اعتراض شدید» مجلس از ریاست جمهوری و ریاست جرگه مشورتی صلح، خواهان پیگیری این موضوع شده و تاکید کرده: «هر شهروند حق دارد فکر خودرا بوسیله گفتار، نوشتار، تصویر و یا وسایل دیگر، با رعایت احکام مندرج قانون اساسی اظهار نماید.»

در اعلامیه آقای رحمانی آمده است: «با آن که ولسی جرگه نسبت به تدویر لویه جرگه مشورتی صلح ملاحظاتی داشت و آن را خلاف قانون می خواند، ولی به خاطر منافع و مصالح علیای کشور و همچنان تاکید مقامات بلند پایه دولتی، شخصیت های با نفوذ کشور و مسوولین برگزاری جرگه، با مطرح نمودن شرایطی خاص در آن اشتراک کردند.»

رحمانی تاکید کرده که براساس قانون اساسی هیچ عضو لویه جرگه در جریان تدویر جرگه مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار گرفته نمی تواند. او خاطرنشان کرده برخورد فزیکی با بلقیس روشن عضو مجلس نمایندگان خلاف تمام ارزش‌ها و معیارهای آزادی بیان، تخطی آشکار و صریح بر حفظ مصئونیت پارلمانی اعضای شورای ملی است.

در این اعلامیه اضافه شده: «این عمل زشت در مجموع موجبات تاثرات عمیق همه اعضای ولسی جرگه را فراهم ساخته و در حقیقت این عمل را توهین به اعضای ولسی جرگه و خانه ملت می دانیم».

رییس مجلس در اعلامیه خود افزوده در تماس های تلیفونی که با عبدالله عبدالله، رئیس جرگه و دیگر مقامات ضمن وعده همکاری آنان در پیوند به پیگیری این رویداد توقع دارد تا ریاست جرگه مشورتی صلح از هر طریق ممکن،نسبت به اعاده ی حیثیت این عضو مجلس اقدام عملی انجام دهد.

رحمانی تصریح کرده که تصمیم نهایی در این مورد را اعضای مجلس نمایندگان به گونه جمعی خواهند گرفت.

معذرت خواهی کمیسیون برگزاری لویه جرگه

در همین کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی صلح با نشر اعلامیه ای با تاکید بر پایبندی به آزادی بیان تاکید کرده که «این کمیسیون از رخداد زشت مذکور با خانم روشن و در صورتی که برخورد دیگری هم واقع شده باشد، اظهار تأسف دارد و در قبال آن معذرت می‌خواهد».

واکنش ها به این برخورد

این برخورد فزیکی در تالار لویه جرگه با خانم روشن با واکنش های گسترده همراه شده و نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در واکنش به آن با نشر اعلامیه گفته است که باید از آزادی بیان حراست شود.

نی از رییس جمهور غنی خواسته است که شرایط و «اوامر لازم» را برای بررسی این قضیه فراهم کرده و نباید از این قضیه به آسانی بگذرد.

عارف رحمانی عضومجلس نمایندگان در توییتی گفته است: «با این اوضاع خیلی به ارزش های آزادی بیان و دفاع از حقوق و اخلاق در این جامعه نمی توان اطمینان داشت‌. این جا ارزش‌ها مرده و دروغ، دغل و چاپلوسی جای حقیقت و درستکاری را گرفته است.»

سیماسمر وزیر دولت در امور حقوق بشر نیز در توییتی آن را شکنجه خوانده و نگاشته است: «امروز لویه جرگه مشورتی برای صلح در کابل دایر گردید. یکی از نمایندگان با بلند نمودن شعار که به طالبان باج ندهید اعتراض کرد. اما توسط خانم دیگری مورد لت وکوب قرار گرفت. لت وکوب معترض در آن حالت می تواند شکنجه محسوب گردد.»

سیماسمر تاکید کرده که شکنجه جرم است و باید مورد پاسخگوی قرارگیرد.

موضوع تحت بررسی قرار داد

از سوی هم ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح و عضو دارلانشای جرگه مشورتی صلح در واکنش به اعتراض های گسترده در صفحات اجتماعی در پیوند به این رویداد گفته است: «امروز در افتتاحیه لویه‌جرگه مشورتی صلح، حین سخنرانی رئیس ج.ا.ا، خانم بلقیس روشن شعاری را به نمایش درآورد که متأسفانه تداوم این حرکت خانم روشن با برخورد یک خانم دیگر حاضر در لویه‌جرگه مواجه گردید.»

انوری تاکید کرده موضوع تحت بررسی جدی قرار دارد و سعی بر این است تا هرچه زودتر بررسی‌ها تکمیل و به آن رسیدگی صورت گیرد.

این همه در حالی است که لویه جرگه مشورتی صلح روز گذشته با تدابیر شدید امنیتی آغاز شد و امروز نیز ادامه دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان