جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

گفتگوی تلیفونی دو رییس جمهور؛ روحانی: امیدواریم گفتگوهای بین الافغانی با محوریت افغانستان به نتیجه برسد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

حسن روحانی رییس جمهور ایران در گفتگوی تلیفونی با رییس جمهور غنی ابراز امیدواری کرده است که گفتگوهای بین الافغانی با محوریت دولت و گروه های سیاسی افغانستان به نتیجه برسد.

پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران «پاد» گزارش داده است که این گفتگوی تلیفونی روز گذشته صورت گرفته و دو طرف در مورد روابط تجارتی، روند صلح افغانستان و شیوع ویروس کرنا گفتگو کرده است.

روحانی در این گفتگو صلح در افغانستان را صلح و ثبات برای همه منطقه خوانده گفته است ایران همواره در کنار ملت و دولت افغانستان، برای صلح و ثبات حضور داشته و نقش دولت افغانستان نیز در تلاش‌های بین المللی در زمینه دستیابی به صلح، برای ایران اهمیت دارد.

رییس جمهور ایران با ابراز امیدواری نسبت به دوام آتش بس و کاهش خشونت ها در افغانستان تاکید کرده که ایران همواره از روند صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت کرده و امیدوار است که گفتگوهای بین الافغانی با محوریت دولت و همه گروه های سیاسی افغانستان و طالبان بر مبنای قانون اساسی به نتیجه برسد.

روحانی خاطرنشان کرده که اراده ایران، همواره گسترش روابط با افغانستان با اتکا به اشتراکات تاریخی و فرهنگی در حوزه های مختلف و تحکیم این روابط با بهره گیری از ظرفیت اقتصادی، تجاری و ترانزیتی بین دو کشور است.

او همچنان اضافه کرده: «اگر وضعیت ناشی از شیوع بیماری کرونا اجازه دهد، می توانیم در ماه های آینده، در یک جلسه مهم حضوری، علاوه بر امضای سند جامع همکاری های دو کشور در تهران، بهره برداری از خط آهن خواف – هرات را نیز به عنوان دو رخداد تاریخی در فهرست بلند تعاملات دوستانه دو طرف ثبت کنیم.»

رییس جمهور غنی نیز در این گفتگوی تلیفونی ضمن قدردانی از موضع ایران در پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی افغانستان در موضوع صلح تاکید کرده امیدوار است پشتیبانی ایران از روند صلح، برای ملت افغانستان و و منطقه و جهان صلح و امنیت بیشتر به ارمغان بیاورد.

آقای غنی اضافه کرده که برخی بررسی ها نشان دهنده روند کنترل شیوع کرونا در افغانستان است.

رییس جمهور افغانستان تصریح کرده: «بندر چابهار با سرعت خوبی در حال رونق گرفتن است و امیدوارم روابط اقتصادی ایران و افغانستان با بهره گیری از این ظرفیت بیش از پیش گسترش یابد.»

حکومت افغانستان تا کنون در مورد این گفتگوی تلیفونی چیزی نگفته است.

این در حالی است که گفتگوی های صلح افغانستان وارد مرحله تازه شده است. هرچند تاکنون زمان برگزاری نشست بین الافغانی مشخص نیست اما حکومت و طالبان در روند رهایی زندانیان که پیشرط گفتگوهای بین الافغانی از سوی طالبان قرار داده شده است پیشرفت داشته است.

گروه طالبان اعلام کرده است که روند رهایی زندانیان دولتی را تکمیل کرده و حکومت افغانستان نیز برای رهایی ۴۰۰ زندانی باقی مانده طالبان لویه جرگه مشورتی برگزار می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان