سفر خلیلزاد به کابل؛ نماینده خاص امریکا با سران ارگ، سپیدار و حامد کرزی دیدار کرد

توسطفریدون حسنی

مرداد ۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان که به تازگی وارد کابل شده است با رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و حامد کرزی رییس جمهور پیشین دیدار کرده است.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که زلمی خلیلزاد شام روز گذشته چهارشنبه (۸اسد) با رییس جمهور غنی در حضور داشت معاونین ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله و حامد کرزی در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرده است.

ارگ ریاست جمهوری افزوده که آقای خلیلزاد در این دیدار در مورد گفتگوهای اخیرش با طالبان که در دوحه انجام شده به رییس جمهور معلومات داده است.

به گفته ارگ در این دیدار در خصوص کار روی تمدید آتش بس و یا کاهش خشونت، آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت و گروه طالبان و تبادله زندانیان نیز گفتگو شده است.

از سوی هم زلمی خلیلزاد در این سفرش به کابل به طور جداگانه نیز با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کرده است.

شورای عالی مصالحه ملی با نشر خبرنامه ای گفته است که در این دیدار دو طرف در باره‌‌ی نهایی سازی تبادله‌ی اسیران، کاهش خشونت، آغاز و ادامه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس گفتگو کرده و از اعلان آتش بس از سوی طالبان و حکومت افغانستان استقبال کرده اند.

در خبرنامه شورای مصالحه آمده است که دو طرف همچنان ابراز امیدواری کرده اند که خشونت‌ها قبل از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی کاهش یابد.

دور تازه سفر خلیلزاد برای صلح

نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان دور تازۀ سفرهای خود را به تاریخ ۲۳ جولای به هدف تسهیل روند صلح به افغانستان، قطر، پاکستان، ناروی و بلغاریا آغاز کرده است.

وزارت خارجه امریکا گفته بود که خلیلزاد در سفرش به کابل و دوحه به حل مسائل باقی‌مانده پیش از مذاکرات بین‌الافغانی، به ویژه نهایی‌سازی مبادله‌ی زندانیان و کاهش خشونت ها می پردازد و برای جلب حمایت ان کشور برای پیش‌برد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به پاکستان می رود.

وزارت خارجه امریکا خاطرنشان کرده که خلیلزاد در این دور سفرش برای در جریان قرار دادن آخرین تحولات صلح افغانستان به ناروی و بلغاریا سفر می کند.

تاکنون از سفر خلیلزاد به ناروی و گفتگو با مقامات آن کشور روی روند صلح افغانستان جزئیاتی نیامده است.

این در حالی است که روند صلح افغانستان در ابهام رهایی زندانیان قرار دارد و هرچند تاکنون زمان برگزاری مذاکرات بین الافغانی مشخص نیست اما به تازگی رییس جمهور غنی اعلام کرده است که فهرست رهایی ۵ هزار زندانی طالب را برای آغاز مذاکرات بین الافغانی به زودی تکمیل می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *