جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
19 بازدید

ویتامین پی چیست و چه منابعی دارد؟

خواندن 3 دقیقه
5
(1)

ویتامین پی (ویتامین پ) اصطلاحی است که زمانی برای گروهی از ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها استفاده می‌شد. انواع مختلفی از فلاونوئیدها در میوه‌ها، سبزیجات، چای و کاکائو وجود دارد. در این مقاله مروری بر ویتامین P، فواید آن و منابعی که دارد، خواهیم داشت.

انواع فلاونوئیدها و منابع غذایی

فلاونوئیدها، که به عنوان بیوفلاونوئیدها نیز شناخته می‌شوند، خانواده‌ای از ترکیبات گیاهی پلی‌فنول هستند. وقتی اولین بار در سال 1930 توسط دانشمندان از مالته (پرتقال) استخراج شدند، تصور می‌شد كه نوع جدیدی از ویتامین هستند و بنابراین، ویتامین P نامیده شدند. اما این نام دیگر استفاده نمی‌شود، زیرا فلاونوئیدها ویتامین نیستند.

مطلب مرتبط: ۵ ویتامین و ماده مغذی که برای سلامتی روان ضرورت دارند

انواع فلانوئید و منابع آنها:

فلاونول‌ها. این ترکیبات در روغن زیتون، انواع توت، پیاز، کلم، انگور، بادمجان رومی (گوجه فرنگی) و چای یافت می‌شود.

فلاون‌ها. در جعفری، آویشن، نعناع، کرفس و بابونه یافت می‌شود.

فلاوان-۳-ال. این ترکیب در غلظت زیاد در چای سیاه، چای سبز و چای اولونگ یافت می‌شود. فلاوان همچنین در کاکائو، سیب و انگور وجود دارد.

مطلب مرتبط: ۷ خاصیت چای سبز، سالم ترین نوشیدنی جهان

فلاوانون‌ها. در میوه‌های مرکبات یافت می‌شوند، و طعم تلخ پوست مالته (پرتقال)، لیمو و سایر مرکبات به خاطر وجود همین ترکیب است.

ایزوفلاون‌ها. در محصولات سویا یافت می‌شوند.

آنتوسیانیدین‌ها. بیشتر میوه‌ها و سبزیجات قرمز، آبی یا بنفش رنگ خود را از آنتوسیانیدین‌ها می‌گیرند.

فواید فلانوئیدها یا ویتامین پی برای سلامتی

تصور می‌شود که فلاونوئیدها فواید زیادی برای سلامتی دارند و به جلوگیری از بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر بیماری‌ها کمک می‌کنند.

شاید بهترین عملکرد فلاونوئیدها توانایی آنها در عملکرد به عنوان آنتی‌اکسیدان باشد. ثابت شده‌است که آنها باعث کاهش تشکیل مولکول‌های واکنشی به نام رادیکال‌های آزاد می‌شوند که می‌تواند منجر به آسیب سلولی و بیماری شود.

هرچند محدودیت‌هایی وجود دارد، اما برخی مطالعات انسانی نشان می‌دهند که فلاونوئیدها دارای مزایای سلامتی احتمالی هستند که برخی از آنها عبارتند از:

* سلامت مغز. مطالعات متعددی در مورد فلاوانول‌های کاکائو نشان می‌دهند که آنها می‌توانند از سلول‌های مغزی محافظت کرده و سلامت مغز را تقویت کنند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند جالب و ساده برای تقویت مغز

* دیابت. در یک مرور مطالعاتی مشخص شد که رژیم غذایی حاوی مقدار بالایی از فلاونوئیدهای خاص با خطر کمتر دیابت نوع 2 همراه است.

* بیماری قلبی. بررسی 14 مطالعه در انسان نشان داد که دریافت کلاس‌های خاصی از فلاونوئیدها، بویژه فلاونولها ، آنتوسیانیدین‌ها، فلاون‌ها ، فلاوانونها و فلاوان-۳-ال، با کاهش قابل‌توجه خطر بیماری‌های قلبی همراه است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان