جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کاهش ۱۳ درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان؛ ملل متحد: کودکان در معرض استخدام وظایف جنگی قرار دارند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

هیئت معاونیت ملل متحد (یوناما) در گزارش تازه اش اعلام کرده که در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی افغانستان شاهد نوسان سطح خشونت ها بوده و در این مدت ۳ هزار ۴۵۸ غیرنظامی کشته و زخمی شده اند.

این گزارش که از سوی یوناما امروز دوشنبه (۶اسد) به نشر رسیده آمده است که در نیمه اول سال جاری میلادی یک هزار ۲۸۲ غیرنظامی کشته و دو هزار ۱۷۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند و این رقم نسبت به تلفات غیرنظامیان در نمیه اول سال گذشته کاهش ۱۳ درصدی را نشان می دهد.

در گزارش یوناما آمده است که جنگ افغانستان همچنان به عنوان یکی از مرگبارترین جنگ های جهان برای غیرنظامیان است و در آمار تلفات غیرنظامیان که از سوی طالبان و نیروهای امنیتی افغان صورت گرفته کاهش نیامده. این گزارش گفته است که دلیل عمده کاهش تلفات غیرنظامیان در عملیات های نیروهای نظامی بین المللی و شاخه خراسان گروه داعش است.

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: «در شرایطی که دولت افغانستان و طالبان، برای گردهم آمدن بر سر میز مذاکره برای گفتگوهای صلح، فرصتی تاریخی دارند، حقیقت غم انگیز این است که جنگ به صورت دوامدار هر روز به افراد ملکی آسیب وحشتناکی وارد می کند».

لاینز افزوده: «من از همه طرف های درگیر می خواهم که در مورد حوادث وحشتناک و آسیب هایی که آنها به مردم افغانستان سبب می شوند و در این گزارش مستند سازی شده است، تامل کنند تا برای توقف کشتار، تصمیم قاطع بگیرند و به میز مذاکره حاضر شوند».

مخالفین دولت عامل بیشترین تلفات غیرنظامی

یوناما در گزارش خود تاکید کرده که «عناصر مخالف دولت» مسوول اکثریت تلفات غیرنظامیان اند و یوناما افزایش نگران کننده ای در شمار تلفات غیرنظامیان منتسب به طالبان را از اثر انفجار مواد منفجره فشاری و همچنان اختطاف هایی که منجر به بدرفتاری و اعدام های صحرایی شده را ثبت کرده است.

در این گزارش اضافه شده که در مجموع ۵۸ درصد تلفات غیرنظامیان از سوی عناصر مخالف دولت صورت گرفته و گروه طالبان مسوول ۵۸۰ کشته و ۸۹۳ زخمی غیرنظامیان اند که ۴۳ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان را از اول جنوری تا ۳۰ جون ۲۰۲۰ را تشکیل می دهد.

یوناما خاطرنشان کرده که درگیری های زمینی عامل اصلی تلفات غیرنظامیان اند که اکثریت آن (دو سوم) ناشی از استفاده از فیرهای غیر مستقیم، به ویژه در مناطق مسکونی است و نیز دومین عامل تلفات غیرنظامیان استفاده از مواد انفجاری تعبیه شده (انتحاری و غیر انتحاری) است.

یوناما همچنان قتل های هدفمند را سومین عامل تلفات غیرنظامیان خوانده و از مورد هدف قراردادن عمدی غیرنظامیان از جمله رهبران مذهبی، کارمندان مراقبت های صحی، اعضای ارگان های قضایی، فعالان جامعه مدنی، کارمندان سازمان های غیردولتی و خبرنگاران ابراز نگرانی کرده است.

به گفته یوناما زنان و کودکان همچنان تحت تاثیر اثرات مستقیم و غیرمستقیم درگیری مسلحانه قرار دارند و بیش از ۴۰ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان را شامل می شود و در طول شش ماه اول سال ۱۳۸ زن و ۳۴۰ کودک کشته و ۲۵۹ زن و ۷۲۷ کودک دیگر زخمی شده اند.

براساس گزارش یوناما تلفات غیرنظامیان که به نیروهای امنیتی افغانستان ربط داده شده ۹ درصد افزایش یافته است. این افزایش عمدتا به دلیل حملات هوایی و استفاده از فیرهای غیرمستقیم در جریان درگیری های زمینی است.

یوناما نیروهای امنیتی را مسوول ۲۳ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان خوانده و تاکید کرده که هیچ تلفات غیرنظامیان به نیروهای نظامی بین المللی در شش ماه اول سال جاری ربط داده نشده است.

کودکان در معرض استخدام وظایف جنگی

یوناما در گزارش خود اضافه کرده که كودكان در افغانستان در معرض خطر استخدام و استفاده شدن برای وظایف جنگی، توسط طرفهای درگیر در جریان شیوع ویروس کرونا قرار دارد و نیز نظارت جدید نشان می دهد که قربانیان هفته ها و ماه ها پس از وقوع یک حادثه، از آسیب های غیر قابل تحمل از جمله آسیب های جسمی، عاطفی و روانی ، مالی و غیره رنج می برند.

فیونا فریزر، رییس بخش حقوق بشر یوناما گفته است: «تجربیات، حقوق و نیازهای افراد و جوامعی که از اثر خشونت ها متاثر گردیده اند، باید در صدر توجه اصلی گفتگوهای صلح آینده باشد.»

این در حالی است که حکومت افغانستان به تازگی دور تازه از رهایی زندانیان طالبان را به منظور تسهیل در روند گفتگوهای صلح آغاز کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان