واکنش ایران به گفته های خلیلزاد؛ مواضع ایران در قبال افغانستان را مطالعه کنید

توسطفریدون حسنی

مرداد ۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

سفارت ایران در کابل در واکنش به اظهارت زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امورصلح افغانستان مبنی بر عدم حمایت کافی ایران از روند صلح می گوید توصیه می شود قبل از اظهار نظر در خصوص مسایل منطقه و افغانستان مواضع ایران را  مطالعه کنید.

سفارت ایران در کابل امروز یک‌شنبه (۵اسد) با نشر اعلامیه در واکنش به گفته های خلیلزاد، آن را نادرست خوانده تاکید کرده که ایران از مذاکرات صلحی حمایت می‌کند که برپایه مالکیت و رهبری افغان‌ها انجام شود.

در اعلامیه این سفارت برحمایت ایران از استقرار صلح و ثبات در افغانستان و بر ضرورت پایه‌گذاری صلح بر مبنای نتایج گفتگوهای بین‌الافغانی که با مالکیت و رهبری افغان‌ها انجام شود تاکید شده است.

سفارت ایران به مقامات آمریکایی توصیه کرده: «قبل از هرگونه اظهارنظر درباره دیدگاه‌های مسئولین ایران درخصوص مسائل منطقه و افغانستان، ابتدا این مواضع را با دقت مطالعه نمایند».

ایران از روند صلح افغانستان حمایت نمی کند

این اظهارات سفارت ایران در کابل در حالی مطرح شده است که زلمی خلیلزاد، نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان به روز جمعه (۳اسد) در نشستی با حضور سفیران افغانستان، ازبکستان و قزاقستان در واشنگتن گفته بود که ایران به دلیل روابط تهران و واشنگتن از تلاش ها برای آوردن صلح در افغانستان حمایت لازم را نکرده است.

خلیلزاد با اشاره به سفر اخیر معاون وزیرخارجه ایران به کابل گفته است ایران ترجیح می دهد که امریکا افغانستان را بدون تکمیل روند صلح ترک کند و این به معنی (ادامه) جنگ در افغانستان است.

نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان این اظهارات را پس از آن مطرح کرده بود عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران در سفر اخیرش به افغانستان در مصاحبه با رسانه ها گفته بود که ایران توافقنامه صلح امریکا با طالبان را «معامله» می داند و بر روند صلحی در افغانستان تاکید دارد که رهبری این روند را خود افغان ها برعهده داشته باشند.

خلیلزاد همچنان از اختلافات و رقابت کشورهای خلیج فارس و همچنین کشورهای آسیای جنوبی که چالشی را در راستای دست یافتن به اجماع منطقه‌ای برای روند صلح افغانستان ایجاد کند ابراز نگرانی کرده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *