سایه سنگین مبادله زندانیان بر مذاکرات بین الافغانی؛ خلیل زاد دور تازه سفر را به افغانستان، قطر، پاکستان، ناروی و بلغاریا آغاز کرد

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

در ادامه سفرهای زلمی خلیل زاد وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که نماینده خاص این کشور در امور صلح افغانستان دور تازه از سفرش را به منظور تسهیل روند صلح  به افغانستان، قطر، پاکستان، ناروی و بلغاریا آغاز کرده است.

وزارت خارجه امریکا شب گذشته (۳اسد) با نشر اعلامیه گفته است دور سفر تازه خلیلزاد به منظور تسهیل روند صلح افغانستان به تاریخ ۲۴ ماه جاری میلادی آغاز شده است.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده که آقای خلیلزاد در سفرش به کابل و دوحه به حل مسائل باقی‌مانده پیش از مذاکرات بین‌الافغانی، به ویژه نهایی‌سازی مبادله‌ی زندانیان و کاهش خشونت ها مپردازد.

وزارت خارجهآمریکا سفر آقای خلیلزاد به پاکستان را جلب حمایت پاکستان برای پیش‌برد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی خوانده و افزوده که نماینده‌ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در سفرش به ناروی و بلغاریا، ناتو و دیگر متحدان این کشور را در جریان آخرین تحولات صلح افغانستان قرار خواهد داد.

وزارت خارجه امریکا تاکید کرده که طرف‌ها برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی پیش از هر زمانی نزدیک شده‌اند.

سایه سنگین تبادله زندانیان بر روند صلح

آقای خلیلزاد در حالی دور تازه سفرش را برای صلح افغانستان آغاز کرده است که گفتگوهای بین الافغانی در سایه ابهام تبادله زندانیان قرار دارد.

حکومت افغانستان تاکنون بیش از چهار هزار و ۲۰۰ زندانی طالبان را از بند رها کرده است اما حاضر به رهایی نزدیک به ۶۰۰ زندانی طالبان که به گفته حکومت متهم به جرایم جنگی و قاچاق مواد مخدر اند نشده است. کابل از طالبان خواهان ارائه فهرست تازه بجای این تعداد شده اما گروه طالبان ارسال فهرست تازه به حکومت را رد کرده است.

گروه طالبان به تازگی اعلام کرده است که در صورت رهایی کامل زندانیان مطابق به توافق‌نامه دوحه و بر اساس فهرست داده شده تا عید قربان حاضر به مذاکرات بین الافغانی اند.

اما وزارت دولت در امور صلح در واکنش به اعلام تازه طالبان از آمادگی تیم مذاکره کننده دولت برای مذاکرات بین الافغانی خبرداده تأکید کرده است که «ابتکار عمل» برای ابراز حسن‌نیت به هدف شروع مذاکرات بین‌الافغانی، همواره در دست دولت بوده و رهایی زندانیان گروه طالبان یک موضوع تازه نیست.

حکومت خاطر نشان کرده که توقع دارد گروه طالبان هرچه زودتر آماد‌گی‌ها برای آغاز مذاکرات، ایجاد فضای اعتماد را با قطع خشونت و رهایی کامل اسرای دولت در نزد طالبان اتخاذ کند.

انتقاد ها از روند مصالحه

هرچند جامعه جهانی و حکومت افغانستان بر آغاز گفتگوهای بین الافغانی صلح تلاش دارند اما این روند در داخل افغانستان با انتقادهای نیز همراه بوده است.

رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی و از نامزدان انتخابات گذشته ریاست جمهوری روز گذشته در نشست خبری با انتقاد از روند صلح افغانستان این روند را نیابتی و مبهم خونده تاکید کرد که مردم افغانستان در جریان آن گذاشته نشده و افراد و کشورهای دیگر، در حال تصمیم‌گیری روی آینده‌ی مردم افغانستان اند.

او با بیان این که افغانستان نباید قربانی انتخابات ریاست جمهوری امریکا شود از سران حکومت انتقاد کرده گفت که با وجود درک خطرات، وضعیت را به مردم افغانستان تبیین نکرده‌اند.

به گفته نبیل در روند صلح به گروه طالبان در جریان این دو سال اخیر مشروعیت گسترده داده شده است، به نحوی که آن‌ها فکر می‌کنند با جنگ دوباره بر افغانستان تسلط پیدا می‌کنند و نیز در این روند به پاکستان حق وتو داده شده است.

این در حالی است که با وجود تلاش ها هنوز سرنوشت گفتگوهای بین الافغانی مشخص نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *