چای یا قهوه؛ کدام یک سالم تر است؟

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مرداد ۲, ۱۳۹۹

چای یا قهوه؟ اینکه کدام یک را برای صبحانه یا عصرانه‌مان انتخاب کنیم یک ترجیح شخصی به نظر می‌رسد. اما ممکن است این سوال برای شما هم مطرح شده باشد که کدام یک گزینه بهتری برای سلامتی ماست. در این نوشتار نگاهی به خواص قهوه و چای برای سلامتی و خطرات احتمالی آنها خواهیم پرداخت.

فواید سلامتی قهوه

در طول سال‌ها، قهوه همواره مورد نقد و تعاریف متفاوتی قرار گرفته‌است. گاه مطالعه‌ای برای توصیف مزایای آن و گاه مطالعه‌ای در تایید عوارضی که دارد، منتشر می‌شود. با این حال، بیشتر مطالعات در مورد قهوه و فواید آن برای سلامتی نتایج مثبتی به همراه داشته‌اند.

اول اینکه قهوه حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است- ترکیباتی که از سلول‌ها در برابر رادیکال‌‌های آزاد محافظت کرده، به کاهش التهاب و سرعت پیری کمک می‌کنند. اما فواید قهوه تنها این نیست. یک مطالعه بزرگ از سال ۲۰۱۳ نشان داد که وقتی مردم طی یک دوره چهار ساله، مصرف قهوه را بیش از یک فنجان در روز افزایش دادند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها ۱۱٪ کم شد. و مطابق با بنیاد پارکینسون، ارتباط آشکاری بین نوشیدن قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون وجود دارد. مصرف قهوه همچنین با پیشگیری از زوال عقل و بیماری آلزایمر، بیماری کبد و سرطان روده بزرگ مرتبط است.

مطلب مرتبط: دیابت نوع ۲؛ علائم، علل و شیوه های کنترول این بیماری

چای یا قهوه؛ فواید سلامتی چای

چای هم مانند قهوه آنتی‌اکسیدان زیادی دارد. انستیتوی ملی سرطان ایالات متحده گزارش می‌دهد که آنتی‌اکسیدان موجود در چای رشد تومورهای سرطانی را کند می‌کند. به علاوه، یک مطالعه روی بیش از 100000 بزرگسال نشان داد خطر بیماری‌های قبلی-عروقی در افرادی که سه بار یا بیشتر در هفته چای می‌نوشند، کاهش می‌یابد. برخی تحقیقات حتی حاکی از آن است که پلی‌فنول‌های موجود در چای می‌توانند باکتری‌های خوب را در روده تقویت کنند.

مطلب مرتبط: بیماری قلبی در مردان؛ علائم و نشانه های این بیماری خطرناک را بشناسیم

خطرات قهوه

با وجود فواید زیادی که قهوه دارد، اما در اثر کافئین آن برخی اختلالات مثل ریفلاکس اسید و سندرم روده تحریک‌پذیر ممکن است تحریک شوند. کافئین بیش از حد حتی می‌تواند سلامت روان شما را به هم بزند! یک مطالعه قدیمی از سال 2005 نشان داد که کافئین باعث افزایش اضطراب و اختلالات خواب می‌شود. زنان باردار نیز باید در مصرف قهوه محتاط باشند، زیرا در دوران بارداری کمتر از 200 میلی‌گرم کافئین توصیه می‌شود.

مطلب مرتبط: از اضطراب خواب تان نمی برد؟ این ترکیب طبیعی را امتحان کنید

عوارض همراه با چای

درست مانند قهوه، مصرف زیاد کافئین موجود در چای ممکن است باعث تحریک برخی اختلالات شود. و مانند قهوه، تانین موجود در چای نیز می‌تواند رنگ دندان‌ها را تغییر بدهد.

کلام پایانی

قهوه و چای، هر دو مزایای زیادی برای سلامتی دارند و در صورت رعایت اعتدال مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما اگر نگران کافئین هستید، قهوه بدون کافئین یا چای کم‌کافئین بنوشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *