صالح: پارلمان از فقرا و تهی‌دستان معذرت بخواهد

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

در ادامه جنجال های رد دستر خوان ملی از سوی مجلس نمایندگان، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری خواهان معذرت خواهی مجلس از فقرا و نیازمندان شد.

آقای صالح امروز پنجشنبه (۲اسد) در صفحه فسبوک اش نگاشته است که اکثریت کسانی که قرار است از برنامه دسترخوان ملی مستفید شوند دسترسی به فیس بوک و دنیای مجازی ندارند.

معاون اول ریاست جمهوری تاکید کرده:‌ «آنها قشر بی صدای افغانستان اند. دعوا جلب های دنیای مجازی نماینده فقرای کشور نیستند. هنوز سروقت است که پارلمان افغانستان از پیشگاه فقرا و تهی دستان عذر خواهی نمایند.»

صالح افزوده که «آه و دعای» نیازمندان اگر دسترخوان شان برای مدتی پر نشود و پول بانک جهانی به جای دیگر برود دامنگیر مجلس نمایندگان می شود.

صالح پیش از این نیز در واکنش به رد دسترخوان ملی از سوی مجلس گفته بود که مجلس نمایندگان پس از سالهای سال و در فقدان تمرکز اساسی بر مسایل اساسی بدون آن که طرح را تعدیل کنند دسترخوان فقرا را با خشم و شتاب دور انداخته اند.

مجلس نمایندگان تاکنون در مورد این اظهارات امرالله صالح چیزی نگفته است.

رد طرح برنامه دسترخوان ملی از سوی مجلس نمایندگان

مجلس نمایندگان دو روز قبل به تاریخ ۳۱ سرطان در نشست فوق العاده در رابطه به برنامه دسترخوان ملی حکومت و منابع مالی آن معین وزارت مالیه را به خاطر وضاحت این برنامه به مجلس فرا خوانده بود.

اعضای مجلس با اشاره به وجود فساد در برنامه های قبلی کمک رسانی، از جمله توزیع نان خشک به نیازمندان و حیف و میل ملیون ها افغانی، برنامه دسترخوان ملی که تا هنوز هیچ تضمینی برای شفافیت آن وجود ندارد را فساد آور خواند.

مسوولین کمیسیون مالی و بودجه مجلس برنامه دسترخوان ملی را خلاف ماده ۹۱ قانون اساسی دانسته و پس از گفتگو ها با اکثریت آرا بودجه این برنامه رد شد.

دسترخوان ملی

طرح دسترخوان ملی برای کمک به نیازمندان و شهروندان فقیر روز شنبه گذشته ۲۸سرطان با هزینه ۲۴۴میلیون دالر از سوی رییس جمهور غنی افتتاح شده بود. براساس این طرح ۹۰ درصد شهروندان از آن مستفید می شوند و در دو مرحله نیز اجرایی می گردد. مرحله اول آن ۱۱ هزار ۱۹۶ روستا و مجموع ۱.۶۷ میلیون خانواده را در سراسر افغانستان در بر می گیرد و هزینه آن به ۸۶ میلیون دالر می رسد. مرحله دوم آن شامل ۲۳۵ ولسوالی می شود و در این مرحله ۲.۵ میلیون خانواده با هزینه ۱۵۸ میلیون دالر از آن مستفید می شدند.

هرچند حکومت هزینه این طرح را ۲۴۴ میلیون دالر به رسانه ها اعلام کرده بود اما معین وزارت مالیه بودجه ان را در مجلس نمایندگان ۲۸۰ میلیون دالر عنوان کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *