جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

دسترخوان جنجالی؛ صالح به مجلس: دسترخوان فقرا را با خشم و شتاب دور انداختید

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

پس از رد طرح دسترخوان ملی از سوی مجلس امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در واکنش به آن می گوید مجلس پس از سال های سال و در فقدان تمرکز اساسی بر مسایل اساسی بدون آن که طرح را تعدیل کنند دسترخوان فقرا را با خشم و شتاب دور انداخته اند.

امرالله صالح امروز چهارشنبه (۱اسد) خطاب به مجلس گفته است که رد برنامه دسترخوان ملی به معنای این نیست که بانک جهانی وادار یا ترغیب می شود که بودجه آن را برای پروژه ها و طرح های زیربنایی تخصیص دهد. او افزوده که این بودجه «جز لاینفک» تلاش برای کاهش گرسنگی است.

معاون اول ریاست جمهوری خاطرنشان کرده:‌ «اگر این مسله را در سطح یک خانواده به تمثیل بگیریم این است که شما خانواده ای را که در گرسنگی به سر می برد میخواهید قناعت دهید که نان نخورند و از صرفه جویی شان خانه آباد کنند. گرسنه نان خواب می بیند نه خانه».

صالح تاکید کرده: «شما پس از سال های سال و در فقدان تمرکز اساسی بر مسایل اساسی دسترخوان فقرا را با خشم و شتاب دور انداختید نه اینکه طرحی را تعدیل کرده باشید. امید است بخاطر خودتان و جایگاه تان در جامعه دوباره فکر کنید. نان فقیر را گرفتن نه هنر است نه شجاعت.»

رد طرح برنامه دسترخوان ملی از سوی مجلس نمایندگان

مجلس نمایندگان روز گذشته در نشست فوق العاده در رابطه به برنامه دسترخوان ملی حکومت و منابع مالی آن معین وزارت مالیه را به خاطر وضاحت این برنامه به مجلس فرا خوانده بود.

اعضای مجلس با اشاره به وجود فساد در برنامه های قبلی کمک رسانی، از جمله توزیع نان خشک به نیازمندان و حیف و میل ملیون ها افغانی، برنامه دسترخوان ملی که تا هنوز هیچ تضمینی برای شفافیت آن وجود ندارد را فساد آور خواند.

مسوولین کمیسیون مالی و بودجه مجلس برنامه دسترخوان ملی را خلاف ماده ۹۱ قانون اساسی دانسته و پس از گفتگو ها با اکثریت آرا رد کرد.

ارگ ریاست جمهوری نیز در واکنش به رد این طرح از سوی مجلس روز گذشته اعلام کرد که تشویش‌های مبتنی بر هدر رفتن منابع نباید باعث عدم کمک رسانی به مردم شود.

صدیق صدیقی در نشست خبری گفت دسترخوان ملی برنامه مهم برای مبارزه با پیامد های منفی ویروس کرونا و فقر در جامعه است و انتظار حکومت از پارلمان این است که در کنار مردم فقیر باشند و از برنامه ملی حمایت کنند و نقش نظارتی قوی خود در این برنامه را ایفا کند تا کمک به مردم برسد.

طرح دسترخوان ملی

رییس جمهور غنی به منظور کمک به نیازمندان و شهروندان فقیر روز شنبه گذشته ۲۸سرطان طرح دسترخوان ملی را با هزینه با هزینه ۲۴۴میلیون دالر افتتاح کرد که ۹۰ درصد شهروندان از آن مستفید می شوند.

این طرح در دو مرحله اجرا می گردد. در مرحله اول ۱۱ هزار ۱۹۶ روستا و مجموع ۱.۶۷ میلیون خانواده را در سراسر افغانستان در بر می گیرد و هزینه آن به ۸۶ میلیون دالر. مرحله دوم آن شامل ۲۳۵ ولسوالی می شود و در این مرحله ۲.۵ میلیون خانواده با هزینه ۱۵۸ میلیون دالر از آن مستفید می شوند.

هرچند حکومت هزینه این طرح را ۲۴۴ میلیون دالر به رسانه ها اعلام کرده بود اما معین وزارت مالیه بودجه ان را در مجلس نمایندگان ۲۸۰ میلیون دالر عنوان کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان