طرح «دسترخوان ملی» حکومت از سوی مجلس نمایندگان رد شد

توسطفریدون حسنی

تیر ۳۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

مجلس نماینده‎گان طرح برنامۀ “دستر خوان ملی” را خلاف مادۀ ۹۱ قانون اساسی خوانده با اکثریت آرا رد کردند.

محمدعارف رحمانی نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان در توییتی نگاشته است: برنامه سترخوان ملی حکومت با اکثریت آراء از سوی مجلس نمایندگان رد گردید».

مجلس نمایندگان می گوید که حکومت از طریق رسانه‌ها بودجه دسترخوان ملی را ۲۴۴ میلیون دالر اعلام کرده اما وزارت مالیه هزینه آن را ۲۸۰ میلیون دالر و هزینه انتقال آن را ۳۶ میلیون دالر  گفته است.

نمایندگان مجلس در وقت امتیازی  نشست روز گذشته شان طرح دسترخوان ملی را  پروسه عوام فریبانه خوانده گفته بودند تا هنوز ارقام خانواده های نیازمند و فقیر مشخص نشده و از سوی دیگر ۷۰درصد ولسوالی ها در سطح کشور در تصرف طالبان است و با این وجود دولت نمی تواند این پروسه را موفقانه تکمیل کند.

اعضای مجلس تاکید کرده بودند که طرح دسترخوان ملی مانند توزیع نان خشک،‌ زمینه فساد و اختلاس را برای یک تعداد فراهم ساخته، منابع هنگفت مالی به غارت برده خواهد شد.

پیش از این طرح دسترخوان ملی با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی نیز روبرو شده بود. شماری از کاربران این طرح را فسادآور خوانده راه های بدیل برای آن پیشنهاد کرده بودند.

طرح دسترخوان ملی

رییس جمهور غنی به منظور کمک به نیازمندان و شهروندان فقیر روز شنبه گذشته ۲۸سرطان طرح دسترخوان ملی را با هزینه ۲۴۴میلیون دالر افتتاح کرد. آقای غنی گفته بود که از این طرح ۹۰ درصد شهروندان مستفید می شوند.

هزینه این طرح به گفته رییس جمهور غنی از بودجه پروژه های است که حرکت نداشته است.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در مراسم افتتاح این طرح گفته بود که برنامه دستر خوان ملی در دو مرحله تطبیق می شود و در مرحله اول ۱۱ هزار ۱۹۶ روستا و مجموع ۱.۶۷ میلیون خانواده را در سراسر افغانستان در بر می گیرد و هزینه آن به ۸۶ میلیون دالر می‌رسد و مرحله دوم آن شامل ۲۳۵ ولسوالی می شود و در این مرحله ۲.۵ میلیون خانواده با هزینه ۱۵۸ میلیون دالر از آن مستفید خواهد شد.

اقلام که برای توزیع به نیازمندان در این طرح در نظر گرفته شده شامل آرد، برنج، لوبیا، روغن و صابون دست شویی است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *