روانشناسان توضیح می دهند: چطور با افکار آزاردهنده مقابله کنیم

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۳۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۳۱, ۱۳۹۹

ما آدم‌ها موجودات پیچیده‌ای هستیم. لحظه‌ای وجودمان پر از اندوه است و لحظه‌ای دیگر امید را در تمام وجودمان حس می‌کنیم. داشتن افکار منفی در مورد زندگی، خانواده، کار و دوستان طبیعی است. بسته به روزی که داریم ممکن است خشم، غم، خوشی یا هیجان را تجربه کنیم. ما انبوهی از احساسات و افکار هستیم که گاهی از بین بردن‌شان برای‌مان دشوار است.

۹ شیوه که با افکار منفی مقابله کنیم

۱. بازی ذهن را باور نکنید

ذهن فریب‌کار است؛ می‌کوشد شما را قانع کند که چیزی حقیقت دارد در حالی که اینطور نیست. کمی عقب بکشید و از دور فکرتان را بررسی کنید. بکوشید واقعیت را از دروغ متمایز کنید.

مطلب مرتبط: از اضطراب خواب تان نمی برد؟ این ترکیب طبیعی را امتحان کنید

۲. شما حاکم بر افکارتان هستید

به افکار منفی یاد بدهید که چه کسی حاکم است. اگر فکری آزاردهنده به ذهن‌تان رسیده از خودتان بپرسید که چرا به آن فکر کرده‌اید. بعد از یافتن ریشه فکرتان، به دنبال راه‌حلی مثبت برای آن باشید.

۳. به خودتان استراحت بدهید

ما به راحتی در افکار منفی‌ گیر می‌افتیم. بهترین ایده در چنین شرایطی کنار کشیدن و استراحت دادن به خودتان است. به خودتان بگویید من به این موضوع روزی فقط ۱۰ دقیقه فکر می‌کنم و تمام.

مطلب مرتبط: ۶ الگوی فکری مخرب که همین امروز باید کنار بگذارید

۴. مقایسه نکنید

مقایسه خودتان با دیگران خطرناک است. به خودتان بگویید زندگی که همیشه متعادل نیست، بالا و پایین دارد!

۵. دیگران را قضاوت نکنید

ما که نمی‌توانیم ذهن آدم‌ها را بخوانیم. داشتن نیات مثبت نسبت به آدم‌ها باعث می‌شود از قضاوت‌های منفی درموردشان بپرهیزیم و متعاقبا از بخش بزرگی از افکار منفی خلاص شویم.

۶. شکرگزار باشید

وقتی افکار منفی به ذهن‌تان می‌رسد، به دنبال جوانب مثبت در آنها باشید. ممکن است عجیب به نظر برسد اما حتی بدترین ایده‌ها می‌توانند نکته‌ای مثبت برای شما داشته باشند. مثلا شاید فلان شغل را از دست داده‌اید تا شغل بهتری به دست بیاورید.

مطلب مرتبط: تکنیک رهایی عاطفی چیست و چه فوایدی دارد؟

۷. با دوست مورد اعتمادتان صحبت کنید

اگر چنین دوستی دارید که بدون قضاوت کردن حرف‌های‌تان را گوش می‌دهد با او حرف بزنید. خشم و نگرانی‌های‌تان را به او بگویید. به این ترتیب قطعا حس بهتری خواهید داشت!

۸. ورودی مثبت، خروجی مثبت

اگر آنچه می‌خوریم روی ما تاثیر دارد، آنچه می‌اندیشیم هم روی ذهن‌مان تاثیر می‌گذارد. یک مطالعه جدید نشان داده که حضور بیش از حد در رسانه‌های اجتماعی با الگوهای اضطراب و افسردگی مرتبط است. به جای حضور در رسانه‌ها، ورودی مثبتی برای ذهن‌تان پیدا کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ نکته ناگفته از افسردگی که روانشناسان دوست دارند همه بدانند

۹. تا ابد که طول نمی‌کشد

همه ما دوره‌های منفی‌نگری را داشته‌ایم. سختی‌ها به هر دلیلی که باشند، بخشی طبیعی از زندگی ما هستند. اما حقیقتی که گاه فراموش می‌کنیم این است که سختی‌ها تا ابد طول نخواهند کشید!

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *