نگرانی رسانه ها از وضع محدودیت بر آزادی بیان در گفتگوهای صلح؛ ارگ: محور اصلی جمهوریت آزادی رسانه هاست

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۲۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

پس از نگرانی رسانه ها از گفتگوهای صلحی که منجر به وضع محدودیت رسانه ها شود ارگ ریاست جمهوری می گوید که حکومت از محور اصلی جمهوریت که آزادی بیان و رسانه‌ها است، با تمام قوت در پروسه صلح دفاع خواهد کرد.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری امروز یک‌شنبه (۲۹سرطان) در توییتی گفته است که حکومت از محور اصلی جمهوریت که آزادی بیان و رسانه‌ها است، با تمام قوت در پروسه صلح دفاع خواهد کرد.

صدیقی تاکید کرده: «موقف حکومت در پروسه‌ی صلح، موقف اصولی است. چهارچوب این اصول را ارزش های جامعه‌ی باز ما تشکیل می‌دهد. طالبان گزینه‌ای دیگری ندارند. بهتر است، تا این واقعیت را هضم کنند».

گفتگوهای صلح و نگرانی رسانه ها از وضع محدودیت

نجیب شریفی، رییس کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران امروز در نشست خبری گفت که گفتگوهای صلح منجر به نگرانی رسانه‌های افغانستان از وضع محدودیت بر آزادی بیان و رسانه‌ها شده است.

او افزود بی‌توجهی حکومت افغانستان و طالبان به حفظ آزادی رسانه‌ها سبب شده است که اطمینان قطعی نسبت به آزادی بیان در این کشور وجود نداشته باشد.

شریفی خاطرنشان کرد که کمیته رسانه ها راهکاری را در قالب طرح جامع و موثر ارایه می کند و تیم مذاکره‌کنندۀ حکومت باید براساس این طرح وارد گفتگو با طالبان در پیوند با آزادی بیان و آزادی رسانه ها شود.

رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران از تیم حکومت خواست که در جریان گفتگوهای صلح، از آزادی بیان و رسانه‌ها دفاع کنند.

طالبان و داعش عامل بیشترین خشونت ها علیه خبرنگاران

در همین حال رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران در این نشست خبری گزارش شش ماه این کمیته را اعلام کرده که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۲ مورد خشونت در برابر خبرنگاران شامل دو مورد قتل، ۱۱ مورد جراحت، شش مورد لت و کوب، نه مورد توهین و تحقیر، هفت مورد تهدید، چهار مورد اختطاف، دو مورد سرقت، و یک مورد رفتار غیرقانونی (نپرداختن معاش) ثبت شده است.

بر اساس این گزارش قربانی هفت قضیۀ این خشونت‌ها، زنان بوده اند.

در این گزارش تاکید شده: «از میان عاملان این خشونت‌ها، گروه طالبان و داعش با داشتن مسئولیت ۱۸ مورد خشونت و تهدید در برابر خبرنگاران مسوول بیشترین موارد خشونت علیه خبرنگاران می‌باشند. در ضمن باید خاطرنشان ساخت که از رهگذر شدت خشونت و رفتار جرمی آنچه گروه طالبان و داعش در برابر خبرنگاران انجام داده اند، به مراتب شدیدتر و سنگین‌تر از اعمال حکومتی بود است،»

براساس گزارش کمیته مصوونیت خبرنگاران، ۱۳ قضیه خشونت در برابر خبرنگاران از سوی افراد وابسته به حکومت شامل سه قضیۀ خشونت زورمندان، دو مورد دزدان، پنج مورد افراد ناشناس و یک مورد هم خود رسانه‌ها صورت گرفته است.

در این گزارش اضافه شده که شیوع ویروس کرونا منجر به آسیب‌های اقتصادی جدی به رسانه‌ها در افغانستان شده و در حدود چهارماه گذشته شماری از رسانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی تعداد زیاد کارمندان شان را برکنار کرده و یا رخصتی بدون معاش داده اند و ده‌ها رسانه نیز به دلیل مشکلات اقتصادی در پرتگاه سقوط قرار گرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *