وزارت دفاع امریکا از ترک ۵ پایگاه توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر داد

توسطفریدون حسنی

تیر ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

 همزمان با افزایش خشونت ها از سوی طالبان و سرنوشت مبهم صلح وزارت دفاع ایالات متحده تایید کرده که مطابق توافقنامه صلح طالبان نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان پنج پایگاه شان را ترک کرده است.

وزارت دفاع امریکا ناوقت روز گذشته سه‌شنبه (۲۴سرطان) با نشر اعلامیه‌ای در پیوند به گذشت ۱۳۵ روز از امضای توفقنامه امریکا و طالبان در دوحه قطر گفته است که نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان پنج پایگاه شان را به نیروهای امنیتی افغانستان واگذار کرده و از ان خارج شده است.

در این اعلامیه آمده است که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان بر اساس توافقنامه صلح به ۸ هزار ۶۰۰ تن کاهش یافته است.

پنتاگون خاطرنشان کرده که به پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغان در بخش مشوره دهی و آموزش متعهد است و به مبارزه علیه تروریزم در افغانستان ادامه می دهد.

وزارت دفاع امریکا در مورد موقعیت های این پایگاها چیزی نگفته است و نهاد های امنیتی افغانستان نیز تاکنون در مورد تحویل گیری پایگاهای نظامیان امریکایی ساکت بوده اند.

گذشت ۱۳۵ روز از امضای توافق‌نامه صلح

براساس توافق‌نامه امضا شده میان طالبان و امریکا در دوحه قطر امریکا متعهد شده که در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای ان نیروهایش در افغانستان را به ۸ هزار ۶۰۰ تن کاهش دهد و نیز گروه طالبان متعهد شدند که به سربازان بین المللی در افغانستان حمله نکنند و  همچنان خشونت ها را کاهش دهند.

هرچند امریکا نیروهایش در افغانستان را کاهش داده است اما گروه طالبان بر عکس حملات شان علیه نیروهای امنیتی افغانستان را افزایش داده اند.

با این حال جنرال کنت مکنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی که روز گذشته به کابل سفر کرده است در دیدار با رییس جمهور غنی از ادامه حمایت و همکاری امریکا در روند صلح و تامین امنیت اطمینان داده است.

سازمان انتلانتیک شمالی «ناتو» نیز روز گذشته با نشر اعلامیه گفته است که سطح کنونی خشونت بوجود آمده توسط طالبان قابل قبول نیست و اعتماد به پروسه ی صلح را خدشه دار می سازد.

ناتو همچنان با بیان اینکه به تعهدات اش در قبال افغانستان متعهد است تاکید کرده که حضور نظامی نیروهای ناتو در افغانستان مشروط است و نظر به شرایط پیش آمده، این نهاد حضور نیروهایش را در افغانستان تنظیم خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *