از افزایش میل جنسی تا مبارزه با سرطان؛ این دانه ها عامل سلامتی هستند

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۲۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۲۵, ۱۳۹۹

 دانه‌ها با وجود اینکه از بسیاری مواد خوراکی سالم‌تر و مغذی‌تر هستند، معمولا توسط بسیاری از ما نادیده گرفته می‌شوند. این مواد خوراکی کوچک به حدی مغذی هستند که تمام مواد اولیه لازم را برای رشد گیاه به یک ارگانیسم پیچیده دارند. با این وجود، اکثر مردم از مزایای فوق‌العاده آنها برخوردار نمی‌شوند. در این نوشتار با برخی از مغذی‌ترین دانه‌ها که لازم است در برنامه غذایی‌تان بگنجانید، آشنا خواهیم شد.

۱. دانه‌های آفتابگردان

تخمه آفتابگردان یکی از بهترین منابع ویتامین E است که به محافظت از سلول‌ها در برابر صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این دانه‌ها التهاب را کاهش می‌دهند، زیرا باعث کم شدن سطح پروتئین واکنشی سی می‌شوند، ترکیبی که در روند التهاب دخیل است. به علاوه، آنها فیتواسترول دارند، ترکیبی گیاهی که کلسترول را کاهش داده و ایمنی را تقویت می‌کند.

مطلب مرتبط: ۵ ویتامین و ماده مغذی که برای سلامت روان ضرورت دارند

۲. دانه کنجد

کنجد گذشته از اینکه طیف گسترده‌ای از مواد مغذی مانند آهن، فسفر، روی، منگنز، ویتامین B1، کلسیم و مس دارد، حاوی دو ماده دیگر به نام‌های سسامین و سسامولین نیز است که بسیار مفید هستند. آنها می‌توانند سطح کلسترول را کاهش دهند، از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کنند و التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهند.

۳. تخمه کدو

100 گرم تخمه کدو 38٪ از پروتئین توصیه‌شده روزانه را فراهم می‌کند. این دانه‌ها منبع عالی ویتامین‌های گروه B مانند ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، پانتوتنیک اسید و فولات هستند. تخمه کدو به لطف ال-تریپتوفانی که دارد به مبارزه با افسردگی هم کمک می‌کند. به علاوه روی (Zinc) موجود در تخمه کدو برای افزایش میل جنسی زنان بسیار موثر است.

مطلب مرتبط: رابطه جنسی و سلامت پوست؛ آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟

۴. تخم کتان

تخم کتان منبع عالی فیبر و امگا 3 است که باعث بهبود سلامت روده می‌شوند و می‌توانند کلسترول و سایر عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. این دانه‌ها سرشار از مواد مغذی مانند منگنز، منیزیم و ویتامین B1 هستند. لیگنان، همراه با فیبر و چربی‌های امگا 3 می‌تواند در کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول بد و فشار خون کمک کند.

مطلب مرتبط: بیماری قلبی در مردان؛ علائم و نشانه های این بیماری خطرناک را بشناسیم

۵. زیره

زیره حاوی پروتئین، کلسیم، پتاسیم، فیبر، منیزیم و آهن است. این دانه‌ّهای ریز خواص درمانی دارند و برای درمان سرماخوردگی و اختلالات گوارشی مفید هستند. آنها باعث تقویت قدرت کبد و کلیه می‌شوند و همین به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. به علاوه زینک یا روی نیز که به بهبود میل جنسی کمک می‌کند، در زیره به وفور یافت می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *