جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کمیسیون حقوق بشر: در شش ماه گذشته میلادی دو هزار ۹۵۷ غیرنظامی کشته و زخمی شدند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرده است که بر اساس یافته‌های این کمیسیون در شش ماه نخست سال میلادی در ۸۸۰ رویداد امنیتی یک هزار ۲۱۳ غیرنظامی کشته و یک هزار ۷۴۴ تن دیکر آنان زخمی شده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز سه‌شنبه (۲۴سرطان) با نشر گزارش شش ماه گذشته سال ۲۰۲۰ میلادی گفته است که شمار تلفات غیرنظامیان در این مدت نسبت به شش ماه نخست سال گذشته میلادی که در آن سه هزار و ۳۳۸ غیرنظامی کشته و زخمی شده بودند ۱۱درصد کاهش یافته است.

این کمیسیون افزوده که در جریان شش ماه نخست سال جاری میلادی به‌گونه میانگین، هر روز ۱۶ غیرنظامی قربانی شده اند.

بر اساس گزارش این کمیسیون رقم تلفات غیرنظامیان زنان و کودکان در شش ماه نخست سال جاری نسبت به نیمه نخست سال  گذشته میلادی کاهش داشته که از این میان ۰.۵ درصد کاهش در تلفات زنان و ۳۳ درصد کاهش در تلفات کودکان رونما شده است.

در این گزارش گفته شده که در شش ماه میلادی ۱۲۶ زن کشته و ۱۷۱ تن زخمی و نیز ۲۲۵ کودک کشته و ۴۰۵ تن دیگر آنان زخمی شده اند.

عاملان تلفات غیرنظامیان

کمیسیون حقوق بشر در گزارش خود خاطرنشان کرده که از مجموع تلفات غیرنظامیان ۴۸.۵ درصد توسط طالبان، ۲۶.۷ درصد عاملان نامعلوم، ۱۵.۵درصد نیروهای حکومتی، ۶.۳ درصد گروه داعش و ۲.۳ درصد توسط نیروهای بین المللی صورت گرفته و ‌باقی ‌تلفات براثر فیر راکت‌های نیروهای پاکستانی در ولایات کنر، قندهار، پکتیا و خوست‌ بوده است.

در این گزارش افزوده شده که در شش ماه اول سال میلادی یک هزار و ۴۳۸ غیرنظامی در اثر حملات گروه طالبان قربانی شده و این رقم نشان می دهد تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات طالبان، در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته ۲۴ درصد کاهش یافته است.

 براساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر در این مدت ۳۱درصد کل تلفات غیرنظامیان را ترور و قتل‌های هدف‌مند تشکیل می‌دهد که در مجموع ۹۴۵ تن قربانی این ترورها شده و دومین عامل که بشترین تلفات غیرنظامیان را داشته است انفجارات ماین‌های کنار جاده، ماین‌های مغناطیسی و ماین‌های خودساخته یا موتربمب بود که در  مجموع۷۶۶ تن در آن کشته و زخمی شده اند.

حملات راکتی سومین عاملی است که از سوی کمیسیون حقوق بشر نامبرده شده. این حملات بیشترین تلفات غیرنظامیان را در پی داشته و در شش ماه اول سال میلادی ۱۲.۷ درصد کل تلفات را حملات راکتی و استفاده از سلاح‌های ثقیله تشکیل می‌دهد که کشته و زخمی شدند ۳۸۷ تن را در پی داشته و نسبت به سال گذشته این رقم ۴۷ درصد کاهش داشته است.

کمیسون حقوق بشر در گزارش خود اضافه کرده که حملات انتحاری نیز در جریان این شش ماه نسبت به عین زمان در سال گذشته ۴۶ درصد کاهش داشته است.

به گفته این کمیسیون تلفات غیرنظامیان در درگیری‌ها و جنگ‌های زمینی، حملات هوایی عملیات شبانه نیز به تر تیب ۶۶ درصد، ۴۴ درصد، و ۹۰ درصد کاهش داشته است.

در این گزارش آمده است که در شش ماه اول سال جاری میلادی‌ خبرنگاران نیز از تعرض مصون نمانده و ‌تعداد ۵۵  مورد خشونت علیه خبرنگاران، شامل قتل، ‌جراحت، لت‌‌وکوب، ربوده شدن، بازداشت، تهدید و توهین‌ ‌ثبت شده است که از این میان ۴ تن کشته و ۱۰ تن زخمی شده اند.

یافته‌های کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که زون جنوب‌ غرب کشور، بیش‌ترین رقم تلفات افراد ملکی را داشته و پس از آن زون مرکز بیشترین تلفات غیرنظامیان در ان ثبت شده است.

این کمیسیون یک‌بار دیگر از تمامی طرف­های جنگ در افغانستان خواسته که به پیشنهادهای این کمیسیون مبتنی بر رعایت اصول حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی‌ توجه جدی ‌داشته و اجرایی کنند و نیز هشدار داده که در صورت عدم توجه پروندۀ مسئولیت هر‌یک سنگین‌تر خواهد شد و پیامدهای جدی ‌در پی خواهد داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان