عبدالله: سهم معنادار زنان در حکومت و امور صلح حفظ خواهد شد

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۲۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

 همزمان با تلاش ها برای آغاز گفتگو های بین الافغانی میان حکومت افغانستان و طالبان عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه می گوید سهم معنادار زنان در حکومت، امور صلح و دستاوردهای دو دهه اخیر زنان، حفظ خواهد شد.

شورای عالی مصالحه امروز یک‌شنبه (۲۲سرطان) با نشر خبرنامه ای گفته است که آقای عبدالله این اظهارت را در دیدار با شماری از اعضای شبکه زنان افغان بیان کرده است.

در خبرنامه شورای مصالحه آمده است که در این دیدار اعضای شبکه زنان افغان خواهان حراست از حقوق و سهم زنان در آینده سیاسی کشور شده و با ارایه پیشنهادات و خواست‌‌های مشخص در مورد آینده زنان در حکومت و گفت‌وگوهای صلح، خواستار توجه رییس شورای عالی مصالحه شده اند.

عبدالله با بیان اینکه دستاوردهای دو دهه اخیر زنان، حفظ خواهد شد تاکید کرده که زنان در متن تصمیم‌گیری‌ها و تحولات سیاسی آینده قرار خواهند داشت و هیچ تصمیمی خلاف خواست آنها گرفته نخواهد شد.

او همچنان وعده سپرده که زنان در رهبری شورای عالی مصالحه و دیگر ادارات سهم پررنگی خواهند داشت.

نگرانی ها از عدم حضور معنی دار زنان در گفتگو های صلح

با وجود آن که با افزایش خشونت ها هنوز سرنوشت صلح و گفتگوهای بین الافغانی در هاله ابهام قرار گرفته است اما نهاد های برابری اجتماعی زنان و فعالان حقوق زن از عدم حضور معنی دار زنان در روند صلح شاکی اند.

هرچند حکومت افغانستان در هیئت ۲۱ نفری گفتگو کننده صلح ۵ زن شامل حبیبه سرابی، شهلا فرید، فوزیه کوفی، شریفه زرمتی و فاطمه گیلانی برای گفتگو با طالبان گماشته است اما شماری از فعالان حقوق زن به این باور اند که حضور زنان در گفتگو های صلح نمادین و ضعیف است.

مهمترین بخش گفتگو های صلح با طالبان چگونگی سرنوشت زنان در افغانستان است، زیرا زنان در زمان حاکمیت طالبان صدمه زیادی دیدند اما طالبان بارها گفته اند که پس از صلح سهم زنان بر اساس شریعت اسلامی خواهد بود.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *