پاسخ طالبان به درخواست کاهش خشونت ها؛ توقف جنگ قبل از آغاز مذاکرات غیر منطقی است

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۲۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

پس از مدت ها طالبان به درخواست آتش بس و کاهش خشونت ها از سوی جامعه جهانی، نهادهای بین المللی و حکومت افغانستان پاسخ داده می گویند توقف جنگ قبل از آغاز مذاکرات «غیرمنطقی» است.

ذبح الله مجاهد از سخنگویان گروه طالبان امروز یک‌شنبه (۲۲سرطان) گفته است: «عملی نمودن توافقنامه دوحه و آغاز مذاکرات بین الافغانی بخاطر ضرور است که ما به کم نمودن و اختتام جنگ راه را جستجو نماییم. اگرکسی میخواهد که اول جنگ متوقف شود، بعد مذاکرات کنند، این خواست غیرمنطقی می باشد، جنگ بخاطر دوام دارد که ما انتخاب دیگر را دریافت نه نموده ایم.»

سخنگوی طالبان با بیان اینکه با اظهارات غیرمسئولانه، سخنان و اتهامات بی اساس معضله حل نمی شود تاکید کرده: «پروسه رهایی زندانیان باید هرچه زودتر تکمیل گردد، مذاکرات بین الافغانی آغاز شود، یگانه راه واقعی حل مشکلات و موقف منطقی همین می باشد.»

این در حالی است که ارگ ریاست جمهوری امروز اعلام کرده است که زمان آن فرا رسیده، تا گروه طالبان، دست از خشونت بردارند و به گونه‌ی واقعی وارد پروسه‌ی صلح شوند.

صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور غنی امروز در توییتی نگاشته است: «افزایش خشونت‌های اخیر گروه طالبان در شهرها، حمله بر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، انفجار ماین‌های کنار جاده‌ای طالبان که قربانی آن مردم اند، و هدف گیری کارمندان دولت، امید و انتظار مردم ما و جامعه‌ی جهانی را برای آغاز گفت‌وگوها و برقراری صلح پایدار در کشور خدشه دار می سازد».

درخواست مکرر کاهش خشونت ها ز سوی طالبان

این اظهارات سخنگوی گروه طالبان در حالی مطرح شده است که پیش از این سازمان همکاری های اسلامی، اتحادیه اروپا و سفارت خانه های کشور های خارجی مقیم کابل با نشر اعلامیه های خواستار کاهش خشونت ها و همچنان آغاز فوری گفتگو های بین الافغانی شده بودند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه نیز روز گذشته در نشست خبری که در مورد نشست های هفته گذشته به میزبانی افغانستان برای ایجاد اجماع جهانی برای صلح برگزار شده بود توضحیات می داد گفت نمایند‌گان کشورهای جهان و منطقه در این نشست‌ها از طالبان خواسته‌اند که خشونت‌ها را کاهش دهند و زمینه را برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی فراهم کنند.

هیواد افزوده که جامعه جهانی و کشورهای منطقه‌ نیز از افزایش خشونت‌های طالبان ناراضی‌اند.

از سوی هم دفتر شورای امنیت ملی روز گذشته گفته بود که طالبان در هفته گذشته در ۱۶ ولایت  ۲۳ غیرنظامی را کشته و ۴۵ تن دیگر را زخمی کرده اند.

دفتر شورای امنیت ملی افزوده: «خشونت یکی از موارد مهمی است که دولت افغانستان همواره بر توقف آن تاکید می‌ورزد، اما گروه طالبان خواست همه طرف‌ها و مردم افغانستان را نادیده گرفته، به کشتار مردم بی‌گناه ادامه می دهند.»

طالبان در حالی به آزادی کامل زندانیان شان از بند حکومت تاکید کرده و آنرا پیش شرط برای مذاکرات بین الافغانی قرار داده است که حکومت حاضر به رهایی بیش از ۵۰۰ زندانی این گروه نشده و براساس گزارش ها گروه طالبان لیست تازه ای از زندانیان شان را به حکومت سپرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *