خواست انگلیس از طالبان؛ خشونت ها را کاهش دهید

توسطفریدون حسنی

تیر ۱۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

سفارت انگلیس در کابل از گروه طالبان خواسته است به خواسته های واضح مردم افغانستان گوش دهند و برای نشان دادن جدیت شان در روند صلح خشونت ها را کاهش دهند.

سفارت انگلیس در کابل ناوقت روز گذشته (۱۵سرطان) با نشر اعلامیه با ابراز نگرانی از سطح بلند خشونت ها در افغانستان گفته است: «به دنبال تعهدات برای کاهش خشونت ها در آستانه مذاکرات بین الافغانی، ما در عوض شاهد تشدید حملات در سراسر افغانستان بوده ایم، به ویژه از جانب طالبان.»

سفارت انگلیس از تمامی طرف های درگیر خواسته تا قطعنامه «۲۵۳۲» شورای امنیت سازمان ملل متحد را که خواستار توقف فوری خشونت ها است، رعایت کنند و خشونت ها را کاهش دهند تا اطمینان حاصل شود که از دسترسی به کمک های بشردوستانه در سراسر افغانستان به طور غیرقابل توجیه ممانعت صورت نمی گیرد.

سفارت در اعلامیه خود هدف قرار دادن عمدی اعضای جامعه مدنی، شخصیت های مذهبی و کارکنان مراقبت های صحی را غیرقابل قبول خوانده خواهان تحقیقات همه جانبه در مورد همه حوادث خشونت آمیز که غیرنظامیان در آن کشته و زخمی شده اند گردیده و نیز خواهان محاکمه کسانی شده که مسوولیت رویداد های تلفات برغیرنظامیان را برعهده دارند.

سفارت انگلیس تاکید کرده: «در حالی که ما به سوی مذاکرات مهم پیش می رویم، از طالبان می خواهیم تا به خواسته های واضح مردم افغانستان گوش فرا دهند، نشان دهند که نسبت به صلح جدی هستند و خشونت ها را کاهش دهند. حملات دوامدار به جای ایجاد اعتماد به نفس برای رسیدن به صلح، باعث ایجاد شرایطی می شوند که ناامنی را بیشتر می سازد.»

این سفارت از رویکرد متحدانه که دولت افغانستان در قبال صلح در پیش گرفته استقبال کرده از دولت افغانستان نیز خواسته است که به صورت فراگیر عمل کرده و از همه مردم افغانستان در مذاکرات نمایندگی کند.

سفارت انگلیس در اعلامیه خود خاطرنشان کرده که در تعهد دولت افغانستان برای حمایت از حقوق و آزادی های به دست آمده توسط مردم افغانستان در ۱۹ سال گذشته خود را شریک می داند و در صورت آمدن صلح پایدار، طالبان باید به این خواسته ها توجه کنند و باید برای مصالحه و سازش آماده باشند.

افزایش خشونت ها در آستانه نشست بین الافغانی

همزمان با نزدیک شدن گفتگوهای مستقیم میان افغانی گروه طالبان به حملات شان افزایش داده و براساس گفته شورای امنیت ملی خونین ترین هفته در جریان ۱۹ سال گذشته را رقم زده اند.

همزمان با افزایش حملات طالبان انفجار ماین های کنار جاده ای و ترور های هدفمند در کابل و شماری از ولایت ها نیز افزایش یافته است. هر چند گروه طالبان مسوولیت شماری از ترور های هدفمند مخصوصا در کابل را به عهده نگرفته اما حکومت افغانستان طالبان را عامل این حملات می دانند.

حکومت افغانستان نیز بارها گفته است که افزایش خشونت ها به روند صلح آسیب می زند.

هرچند تاکنون زمان دقیق مذاکرات بین الافغانی مشخص نشده است اما انتظار می رود این نشست در جریان ماه جاری برگزار شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *