ثبت ۲۳۹ مورد جدید؛ وزارت صحت: خانواده ها تا کاهش شیوع ویروس کرونا وقفه ولادی ایجاد کنند

توسطفریدون حسنی

تیر ۱۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۱۶, ۱۳۹۹

 همزمان با ثبت ۲۳۹ مورد تازه ویروس کرونا مسوولان در وزارت صحت عامه از خانواده ها خواست تا کاهش شیوع و ساخت واکسین ویروس کرونا وقفه ولادی ایجاد کنند.

اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت امروز دوشنبه (۱۶سرطان) در نشست خبری گفت‌ افرادی که دارای کمبود ویتامین دی، کم خونی و نیز زنان باردار نسبت به افراد دیگر در معرض خطر بیشتر ویروس کرونا قرار دارند.

سمسور افزود: «یکی از خواست های وزارت صحت از خانواده این است که اگر پلان دارند صاحب اولاد شوند یک وقفه دوساله الی ساخت واکسین ویروس کرونا ایجاد کنند.»

سخنگوی وزارت صحت خاطرنشان کرد که در افغانستان ۷۲ درصد مرد ها و ۲۸ درصد خانم ها به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

او از لحاظ سنی افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان را توضیح داد و گفت که کمتر از سن ۲۰ سال یک درصد، ۲۱ الی ۳۰ سال ۳۱درصد، از ۳۰ الی ۴۰ سال ۲۴ درصد، از ۴۰ الی ۵۱ سال ۱۷ درصد، از ۵۱ الی ۶۰ سال ۱۲ درصد و  بالاتر از ۶۰ سال حدود ۹ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا شده اند.

سخنگوی وزارت صحت افزود که بیشترین مبتلایان در افغانستان از ۲۱ الی ۳۰ سال اند و این افراد کسانی اند که متحرک اند و ماسک نیز استفاده نمی کنند.

سمسور با اشاره به نوعیت مبتلایان گفت ۹۵ درصد مبتلایان در افغانستان خفیف بوده ۵ درصد شدیدا به کرونا مبتلا شده و ضرورت به شفاخانه ها داشته اند.

جانباختگان ویروس کرونا

سخنگوی وزارت صحت ادامه داد که جانباختگان ویروس کرونا به لحاظ گروپ سنی بیشترین کسانی که بالاتر از ۶۱ سال است ثبت شده و شمار جانباختگان از ۴۱ الی ۵۰ ساله ۱۹ درصد ثبت شده است.

او افزود از آن جهت که شمار مبتلایان در رده سینی ۴۱ الی ۵۰ سال زیاد بوده جانباختگان این رده سنی نیز افزایش داشته است.

سمسور با بیان اینکه قربانیان ویروس کرونا در زنان کمتر و در مردان بیشتر ثبت شده گفت  که ۲۲ درصد زنان از اثر ویروس کرونا جانباخته و متباقی مردان است.

به گفته او سروی از سوی وزارت با همکاری اداره مرکزی احصاییه راه اندازی شده و در حالت تطبیق است و تیم سروی کننده به خانه های شهروندان می روند معلومات جمع اوری می کنند و نیز تست خون انجام می دهند.

او خاطرنشان کرد که این آمار تا دو هفته آینده جمع آوری می شود و یافته های آن با مردم شریک می گردد.

۲۳۹ مورد مثبت در ۲۴ ساعت گذشته

از سوی هم وزارت صحت امروز گفته است که در یک شبانه‌روز گذشته، ۹۰ نفر در کابل، ۵۱ نفر در غزنی، ۲۳ نفر در هرات، ۱۶ نفر در بامیان، ۹ نفر در بغلان، ۸ نفر در بلخ، ۷ نفر در قندهار و ۶ نفر در زابل، ۵-۵ نفر در قندز و لوگر، ۴ نفر در کنر،۳-۳ نفر در پروان، لغمان و پنجشیر، ۲-۲ نفر در سمنگان و هلمند، ۱-۱ نفر در ننگرهار و تخار به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

وزارت صحت، گفته است که با ثبت این موارد، شمار مجموعی مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان، به ۳۳ هزار ۱۹۰ تن رسیده است.

این وزارت خاطرنشان کرده که در جریان ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴ نفر جان باخته اند و شمار جانباختگان به ۸۹۸ نفر رسیده و در عین زمان نیز ۷۳۷ فرد مبتلا به ویروس کرونا، بهبود یافته اند و شمار بهبود یافتگان به ۲۰ هزار ۱۰۳ تن افزایش یافته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *