ادامه سفر برای صلح؛ خلیل‌زاد با نمایندگان طالبان روی سرمایه‌گذاری امریکا پس از صلح گفتگو کرد

توسطفریدون حسنی

تیر ۱۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در ادامه سفرش با نمایندگان طالبان در دوحه روی سرمایه گذاری امریکا پس از صلح گفتگو کرد.

آقای خلیلزاد ناوقت شب گذشته (۱۳سرطان) در توییتی نگاشته است:‌ «دیدار ها در دوحه با مقامات قطری و سازمان توسعه قطر را به پایان رساندیم. درباره امکان سرمایه گذاری در پروژه های افغانستان برای تحکیم صلح و باز کردن رونق منطقه ای صحبت کردیم.»

او افزوده که امکان تقویت تأثیر سرمایه گذاری در افغانستان با شرکای همفکر واقعی است.

نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان خاطرنشان کرده که در دیدار با نمایندگان طالبان بر فرصت های توسعه اقتصادی تأکید کرده که به دنبال صلح پایدار به وجود خواهد امد.

خلیلزاد تاکید کرده: «به رسمیت شناختن همه افغان ها برای ایجاد سرمایه گذاری مورد نیاز در آینده افغانستان باید مصالحه کنند.»

به گفته او ملا برادر و تیم اش در این دیدار ها حضور داشتند و به این نظر بودند که تمام افغان ها باید مصالحه کنند تا بتوانند در آینده سرمایه گذاری لازم را به دست آورند.

از سویی، طالبان با نشر اعلامیه ای گفته است که این دیدار ها در پنجشنبه هفته گذشته با حضور آدم بولر، رییس موسسه‌ی انکشاف مالی بین‌المللی امریکا و مطلق بن ماجد القحطانی، نماینده‌ی ویژه‌ی وزیر خارجه‌ی قطر در حل منازعات، در شهر دوحه، پایتخت قطر صورت گرفته و دو طرف در مورد آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و رهایی هرچه زودتر زندانیان و برنامه های اقتصادی گفت‌وگو کرده‌اند.

این نخستین بار است که در کنار مسایل مربوط به صلح نماینده امریکا با طالبان روی مسایل اقتصادی نیز گفتگو می کنند.

زلمی خلیلزاد دور تازه از سفرش برای صلح افغانستان را به تاریخ ۲۸ جون میلادی به قصد قطر، ازبیکستان و پاکستان آغاز کرد و پیش از این با مقامات پاکستانی و ازبیکستانی دیدار و با وزیران خارجه‌ی ازبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغیزستان در قالب گروه C5+1 نیز از طریق کنفرانس ویدیویی صحبت کرده است.

او در جریان این سفر خود با محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی کشور نیز گفتگو ویدیویی کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *