کشته و زخمی شدن ۸۰۰ غیرنظامی در ۶ ماه؛ سازمان ملل خواستار کاهش خشونت ها شد

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

هیئت معاونیت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در آستانه آغاز مذاکرات بین الافغانی از تمام طرف ها خواسته است تا تلاش های شان را برای حفاظت افراد ملکی از آسیب دیدن بیشتر ساخته و برای حفظ جان مردم و مساعد ساختن وضعیت برای برگزاری گفتگوهای آینده در دوحه، جنگ را کاهش دهند.

یوناما امروز پنجشنبه (۱۲سرطان) با نشر اعلامیه ای ضمن ابراز نگرانی از رویدادهای اخیر که در آن اعضای جامعه مدنی افغانستان هدف قرار گرفته گفته است که حملات هدفمند علیه رهبران مذهبی، کارکنان صحی، کارمندان قضایی، فعالین جامعه مدنی، نهادهای غیردولتی و خبرنگاران، تکان دهنده و جنایتکارانه است.

در این اعلامیه آمده است که ملل متحد از مسئولین انتظار دارد که عاملین این حملات را به عدالت بکشاند.

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: «کار بزرگ و تصامیم شجاعانه ای برای رسیدن افغان ها به این برهه زمانی بی سابقه گفتگوهای بین الافغانی صورت گرفته است.»

خانم لاینز افزوده: «من تمام طرف ها را ترغیب می نمایم تا با نشان دادن تعهد خود به صلح از طریق اقدامات فوری و مشخص برای محافظت از افراد ملکی و کاهش خشونت، پایه و اساس لازم برای گفتگوهای صلح را ایجاد نمایند.”

یوناما در اعلامیه اش خاطرنشان کرده که یافته های ابتدایی نشان می دهند که در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰۰  غیرنظامی در حملات عمدی کشته و زخمی شده اند که مسوولیت تقریبا نیمی از تلفات به طالبان نسبت داده شده است.

این نهاد بین المللی در افغانستان تاکید کرده که در مورد ۱۸ رویداد هدف قرار دادن عمدی رهبران مذهبی (۶ حادثه در ماه جون)، ۱۳ رویداد هدف قرار دادن کارکنان صحی (۲ حادثه در ماه جون)، ۱۱ رویداد هدف قرار دادن اعضای سیستم قضایی (۳ حادثه در ماه جون)، ۶ رویداد هدف قرار دادن فعالین جامعه مدنی، ۵ رویداد هدف قرار دادن نهادهای غیر دولتی(یک حادثه در ماه جون) و ۳ رویداد هدف قرار دادن خبرنگاران که امسال تائید شده نگران است.

یوناما اضافه کرده که حملاتی که عمدا غیرنظامیان را هدف قرار می دهد نقض قانون بین المللی بشردوستانه است و ممکن جنایت جنگی محسوب شود.

تخریب گران روند صلح

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان همچنان تاکید کرده: «تخریب کنندگانی وجود دارند که خواهان پایان یافتن جنگ نیستند، مهم نیست آنها چه تاکتیکی را برای تخریب پروسه صلح به کار می برند، به آنها اجازه داده نخواهد شد تا موفق شوند.»

یوناما در حالی از تخریب گران در روند صلح افغانستان سخن می گوید که نمایندگی اتحادیه اروپا نیز دو روز قبل از افزایشِ خشونت‌ها بعد از آتش‌بس ایام عید فطر، ابراز نگرانی کرده گفته بود که قتل‌ها عمدی و برای تحریف روند صلح پیش از مذاکرات به راه انداخته شده است.

اتحادیه اروپا افزوده بود که اکنون وضعیت وخیم‌تر از گذشته شده و خشونت ها علیه غیرنظامیان هم‌چنان ادامه دارد و افزایش خشونت ها اعتماد و اطمینان لازم برای شروع مذاکرات صلح را به شدت تضعیف می‌کند و قتل‌های هدف‌مند در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

پیش از این رییس جمهور غنی در واکنش به حملات اخیر مخصوصا حمله به کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر در نشست ‌کابینه گفته بود که حرکت خطرناکی به منظور هدف قرار دادن آزادی‌ها و ارزش‌های‌ نزدیک به دودهه‌ی پسین، در کشور آغاز شده و حکومت به جلوگیری از آن، متعهد است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *