جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

افزایش تلفات غیرنظامیان؛ کمیسیون حقوق بشر: در ۵ روز در‌۳ ولایت ۹۴ غیرنظامی کشته و زخمی شده اند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرده است که از تاریخ ۵ تا ۹ سرطان در سه ولایت ۹۴ غیر نظامی در حملات طالبان و نیروهای امنیتی کشته و زخمی شده اند.

کمیسیون حقوق بشر امروز سه شنبه (۱۰سرطان) گفته است که یافته‌های ابتدایی این کمیسیون که در تاریخ ۵ سرطان براثرحملات هوایی ارتش بر طالبان در روستای وزیرآباد ولسوالی بلخ دوکودک، یک زن و یک مرد از اعضای یک خانواده جان باخته ا‌ند و دو مرد، دو زن و یک کودک زخمی شده‌اند.

این کمیسیون افزوده که دو روز بعد از این حمله براثر تیراندازی سربازان ارتش در روستای چانجیر ولسوالی نادعلی ولایت هلمند یک کودک جان باخته و ۳ کودک زخمی شده‌ و نیز در همین روز بر اثر اصابت گلوله هاوان نیروهای امنیتی بر منزل مسکونی در روستا دیچی‌خانه ولسوالی قرغان ولایت فاریاب چهار عضو یک خانواده شامل یک مرد، یک زن و دو کودک زخمی و یک کودک جان باخته است.

به گفته کمیسیون حقوق بشر به تتاریخ ۸ سرطان در نتیجه برخورد موتر حامل غیرنظامیان با ماین کنار جاده ای در روستا شیخی‌مانده ولسوالی واشیر ولایت هلمند هشت تن از اعضای یک خانواده به شمول زنان و کودکان جان باخته‌اند.

کمیسیون تاکید کرده که در آخرین مورد از تلفات غیرنظامیان روز گذشته (۹ سرطان) براثر حمله راکتی، در بازار کهنه ولسوالی سنگین ولایت هلمند براساس یافته‌های کمیسیون تاکنون ۲۳ غیرنظامی کشته و ۴۵ تن زخمی شده‌اند و هم‌چنین مواشی مردم تلف شده‌ است.

کمیسیون حقوق بشر خاطرنشان کرده که تا کنون عامل حمله راکتی در ولسوالی سنگین ولایت هلمند مشخص نشده، حکومت و گروه طالبان یکدیگر را متهم کرده اند اما بررسی کمیسیون درباره «چند و چون» آن ادامه دارد.

این کمیسیون همچنان تاکید کرده که طرف‌های درگیر موظف به رعایت اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه‌ یعنی تفکیک، تناسب و ‌احتیاط‌اند و با توجه به ابراز علاقه طرف‌ها به آغاز مذاکره میان‌افغانی صلح، توقع می‌رود که با رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه، مسئولیت‌پذیرانه‌تر از پیش رفتار کنند و این‌گونه تعهد خود را به رعایت حقوق بین‌المللی، نیز حقوق شهروندی و بشری مردم افغانستان در عمل به اثبات رسانند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر این حمله‌ها را مصداق‌های‌ جنایت جنگی خوانده بار دیگر از طرف‌های درگیر خواسته که حمله بر هدف‌های غیرنظامی را متوقف کنند.

این کمیسیون همچنان از نهادهای مسوول خواستار تحقیق همه‌جانبه درباره این حمله‌ها، به‌ویژه حمله روز گذشته بر بازاری در ولسوالی سنگین ولایت هلمند شده است.

به طور میانگین روزانه ۲۴ غیرنظامی کشته و زخمی می شوند

به ادامه افزایش خشونت ها و تلفات غیرنظامیان جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که گروه طالبان پس از هفته‌ی کاهش خشونت در ماه فبروری سال جاری، روزانه به‌طور میانگین ۴۴ حمله را در نقاط مختلف کشور انجام داده است.

فیصل می افزاید که در نتیجه‌ی این حملات، روزانه دست‌کم ۲۴ غیرنظامی کشته یا زخمی شده‌اند.

این در حالی است که گروه طالبان افزایش خشونت ها را به دلیل ایجاد پاسگاهای جدید از سوی حکومت و عبور کاروان های نظامی از مناطق تحت کنترول آنان خوانده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان