۸ بانوی شگفت انگیز در تاریخ علم که جهان را تغییر داده اند

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۹, ۱۳۹۹

در تاریخ بشر، زنان فوق‌العاده‌ای بوده‌اند که نقشی اساسی در علم ایفا کرده‌اند، اما علی‌رغم نقش برجسته‌‌شان، بنا به دلایل مختلف ناشناخته مانده‌اند. در این نوشتار با ۸ زنی آشنا می‌شویم که تاثیر زیادی روی علم داشته‌اند اما چندان شناخته‌شده نیستند.

۱. هیپاتیا

هیپاتیا فیلسوف نوافلاطونی، اخترشناس و ریاضی‌دان قرن چهارم میلادی بود. او زندگی خود را صرف آموزش و یادگیری علوم کرد. یکی از فعالیت‌های علمی‌اش، توسعه طراحی اسطرلاب بود، وسیله‌ای که موقعیت ستاره‌ها را مشخص می‌کرد. هرچند از او به عنوان اولین زن ریاضی‌دان یاد می‌شود اما در زمان خودش عده‌ای او را کافر می‌نامیدند و کارش را جدی نمی‌گرفتند.

۲. بانوی شگفت انگیز، لیزه مایتنر

لیزه فیزیکدان اتریشی بود که در سال ۱۸۷۸ در وین متولد شد. لیزه عضو تیمی بود که شکاف هسته‌ای را کشف کردند اما فقط اتو هان برای این کشف شناخته شد و جایزه نوبل را دریافت کرد.

۳. آدا (اِیدا) لاولیس

ایدا فرزند لرد بایرون، متولد ۱۸۱۵، در لندن، ریاضی‌دان، نویسنده و اولین برنامه‌نویس بود. ایدا اولین الگوریتم را برای یک ماشین طراحی کرد، چیزی که امروز به عنوان برنامه کامپیوتر شناخته می‌شود. در واقع ایدا (زبان برنامه‌نویسی) که توسط وزارت دفاع آمریکا ایجاد شد، نام خود را از این بانوی موفق گرفته‌است.

مطلب مرتبط: ۱۰ مورد از برترین پیشرفت های انسان در طول تاریخ

۴. ژوسلین بل بورنل

ژوسلین متولد ۱۹۴۳، اخترفیزیکدان اهل بریتانیاست که اولین سیگنال رادیویی تپ‌اخترها را کشف کرد اما موفقیت او هم تحت تاثیر استادش آنتونی هویش قرار گرفت و در واقع این استادش بود که جایزه نوبل را دریافت کرد.

۵. بانوی شگفت انگیز، ریتا لوی مونتاچینی

ریتا متولد ۱۹۰۹، عصب‌شناس اهل ایتالیا بود که نوبل فیزیولوژی را دریافت کرد. او به دلیل یهودی بودن مشکلات زیادی را متحمل شد اما در نهایت موفق به ایزوله کردن «فاکتور رشد اعصاب» شد، پروتئینی که برای ادامه حیات نورون‌ها ضروری است.

۶. مارگاریتا سالاس

مارگاریتا متولد ۱۹۳۸، دارای مدرک دکترا از دانشگاه مادرید بود. یکی از مهم‌ترین کارهای او تحقیقاتی است که در زمینه خواندن اطلاعات ژنتیکی داشته‌است. مطالعات او به ما کمک کرده‌است تا رفتارهای DNA را بهتر درک کنیم.

۷. ایرن ژولیو کوری

ایرن متولد ۱۸۹۷، فرزند ماری و پیر کوری بود. تحقیقات وی در زمینه فیزیک هسته‌ای شامل ساختار اتم، طرح‌ریزی هسته (که برای کشف نوترون ضرورت داشت) و تولید مصنوعی عناصر رادیواکتیو بود. او در نهایت به دلیل تماس زیاد با پرتوهای رادیواکتیو سرطان خون گرفت و درگذشت.

مطلب مرتبط: اختلالات خواب چه تاثیری بر ریسک بروز سرطان دارند

۸. بانوی شگفت انگیز، هدی لامار

هِدی متولد ۱۹۱۴، بازیگر و مخترع آمریکایی-اتریشی بود. او مخترع اولین نسخه‌ طیف امواج گسترده بود که ارتباطات بی‌سیم از راه دور را ممکن می‌ساخت، چیزی که امروزه «Wi.Fi»  می‌نامیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *