۷ نشانه که دچار کمبود پروتئین هستید

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۹, ۱۳۹۹

 واضح است که پروتئین نقش مهمی در عملکردهای بدن دارد و اگر دچار کمبود آن شوید، بدن‌تان آسیب خواهد دید. اما نشانه‌های کمبود پروتئین در بدن کدام‌ها هستند؟

۱. میل شدید به خوردن

اگر همیشه گرسنه هستید و ولع زیادی برای خوردن غذا و میان‌وعده دارید، احتمالا به این دلیل است که برنامه غذایی‌تان سرشار از کربوهیدرات و قند و مقدار پروتئین مصرفی‌تان کم است.

مطلب مرتبط: علم چه می گوید؛ ۱۲ روش کاهش گرسنگی و اشتها

۲. کاهش توده عضلانی و درد مفاصل

عضلات بزرگ‌ترین محل ذخیره پروتئین هستند. ضعف عضلانی، درد و کاهش توده عضلانی می‌توانند از نشانه‌های کمبود پروتئین در بدن باشند.

۳. نشانه کمبود پروتئین؛ مشکلات پوست و ناخن

کمبود پروتئین می‌تواند به ناخن‌های ضعیف و شکننده و در موارد نادر لکه‌های قهوه‌ای روی ناخن‌ها منجر شود. به علاوه، از آنجایی که پروتئین به بازسازی سلول‌ها و تولید سلول‌های جدید کمک می‌کند، خشکی و ترک پوست می‌تواند از نشانه‌های کمبود پروتئین باشد.

مطلب مرتبط: ۶ دلیل که بدن تان ویتامین دی کافی دریافت نمی کند

۴. ریزش مو

موها ۹۰٪ از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده‌اند. اگر به میزان کافی مواد مغذی دریافت نکنید، ممکن است موهای‌تان کم‌پشت شود، به این دلیل که بدن ترجیح می‌دهد مواد مغذی را برای چیزهای غیرضروری مثل رشد مو استفاده نکند.

۵. کبد چرب

کبد چرب هم از نشانه‌های یکی از نشانه‌های کمبود پروتئین است و اگر درمان نشود، سبب بیماری کبد، التهاب و نارسایی کبد منجر خواهد شد.

مطلب مرتبط: اطلاعاتی در مورد کبد چرب که باعث می شود زندگی بهتری داشته باشید

۶. مشکلات خواب

اگر نمی‌توانید به خواب بروید یا دچار کمبود خواب هستید، این احتمال وجود دارد که کمبود پروتئین داشته باشید. پروتئین به عنوان بلوک سازنده تریپتوفان عمل می‌کند، اسید آمینه‌ای که باعث خواب‌آلودگی می‌شود.

۷. مه مغزی

برای حمایت از عملکرد درست مغز، دریافت پروتئین کافی اهمیت زیادی دارد. اگر انگیزه‌تان را از دست داده‌اید، حافظه‌تان کم شده یا برای یادگیری مفاهیم جدید مشکل دارید، احتمال دارد که دچار کمبود پروتئین شده باشید.

* نکته: مطابق با USDA (وزارت کشاورزی ایالات متحده)، حداقل میزان پروتئین مورد نیز بدن برای مردان ۵۶ گرم و برای زنان ۴۶ گرم در روز است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *