ثبت چهار مورد تازه پولیو: شمار مبتلایان به فلج کودکان یک و نیم برابر افزایش یافته است

توسطفریدون حسنی

تیر ۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۶, ۱۳۹۹

 وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که چهار مورد تازه‌ی مثبت ویروس پولیو (فلج کودکان) در ولایت‌های ارزگان، هلمند، فراه و بادغیس به ثبت رسیده است.

میرجان راسخ، مسئول آگاهی عامه‌ی برنامه‌ی محو پولیوی وزارت صحت عامه امروز پنجشنبه (۵ سرطان) به رسانه‌ها گفته است که این چهار مورد مثبت ویروس پولیو در ولایت‌های ارزگان،  هلمند، فراه و بادغیس ثبت شده است.

با ثبت این چهار مورد تازه، رقم مبتلایان به این ویروس در کشور از آغاز سال روان میلادی (2020) تاکنون به 23 مورد رسیده که از این میان، 13 مورد آن در حوزه‌ی جنوب، دو مورد در حوزه‌ی شرق، شش مورد در حوزه‌ی غرب، یک مورد در حوزه‌ی شمال و یک مورد هم در حوزه‌ی شمال‌شرق ثبت شده است.

افزایش یک و نیم برابری ویروس پولیو

میراجان راسخ گفته است که در شش ماه گذشته ۱۹مورد جدید فلج کودکان در این کشور ثبت شده که در مقایسه به مدت مشابه در سال گذشته یک و نیم برابر افزایش یافته است.

به گفته او دامنه این بیماری واگیر اکنون از جنوب و جنوب‌شرق به شمال کشور نیز گسترش یافته است.

این در حالی است که وزارت صحت عامه در سه ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، واکسیناسیون خانه به خانه فلج کودکان را متوقف کرده است و فقط در شروع سال ۲۰۲۰ میلادی، تنها دو کمپین سراسری واکسیناسیون بیماری فلج کودکان اجرا شده که با اعمال شدن برنامه قرنطینه این روند نیز مختل شده است.

هنوز روشن نیست که برنامه واکسیناسیون فلج کودکان در افغانستان چه زمانی از سر گرفته خواهد شد. اما راسخ تاکید کرد که؛ «ما منتظر مانده نمی‌توانیم، اگر تهدید کرونا ماه‌ها و سالها ادامه یابد، ما از نظر فنی که چگونه برنامه واکسین پولیو را آغاز کنیم در این نشست گروه مشورتی تصمیم گرفته خواهد شد».

افغانستان، در کنار پاکستان و نیجریه، یکی از تنها سه کشور در جهان است که در آن‌ بیماری فلج کودکان هنوز ریشه‌کن نشده است. در همین‌حال شماری از اگاهان معتقدند که ناامنی و عدم دسترسی کارمندان صحی به تمام نقاط افغانستان عامل اصلی در ریشه‌کن نشدن این بیماری در افغانستان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *