۸۰ درصد مبتلا به کرونا: چرا وضعیت قندهار وخیم شده است؟

توسطفرشته فرهنگ

تیر ۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۳, ۱۳۹۹

 قندهار یکی از ولایات جنوبی کشور با بیشترین آمار مبتلایان به کرونا است.

در ولایت قندهار 4 هزار و 99 مورد مشکوک در  آزمایشگاه ها آزمایش شده است که از آن بین 1 هزار و 231 مورد آن مثبت و باقی منفی بوده است. همچنان تا کنون 195 نفر بهبود یافته و 20 نفر از این ویروس جان باخته‌اند.

در قندهار یک لابراتوار تشخیص کرونا فعال می‌باشد که علاوه بر شهروندان قندهار، موارد مشکوک از ولایات زابل، نیمروز، هلمند، ارزگان نیز به آن فرستاده می‌شود و در آن روزانه گاهی از همه ولایت 80 تا 140 نمونه مشکوک نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

ظرفیت لابراتوار این ولایت آزمایش 210 نمونه در 24 ساعت است.

80 درصد شهروندان قندهار مبتلا به کرونا

با این همه اما احمد بهیر احمدی سخنگوی والی قندهار می گوید که در نشست مطبوعاتی 3 هفته قبل، ریاست صحت عامه قندهار اعلام کرده‌ است که بیش از 80 درصد شهروندان قندهار به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

مسئولین این ریاست اما می‌گویند که مردم توجهی به قرنطین و خطر کرونا ندارند و تنها 30 درصد از مردم قرنطین و توصیه‌های صحی را جدی گرفته‌اند و 70 درصد دیگر مردم آن را نادیده می‌گیرند.

همین باعث شده تا هر چند آمار رسمی مرگ و میر و ابتلا به کرونا در این ولایت پایین باشد، اما در هر ناحیه و کوچه‌ شهر قندهار حداقل 2 تا 3 نفر جان خود را از دست بدهند. تعدادی نیز این بیماری را محرقه عنوان کرده و به شفاخانه مراجعه نمی کنند.

آقای احمدی، سخنگوی والی این ولایت در ادامه به خبرنامه گفت: “ما از شروع شیوع کرونا در کشور، با کمیته‌های جوانان، عالمان دین، خبرنگاران و دانشجویان رشته طب که به صورت رضاکار کار می‌کردند شروع به آگاهی دهی شهروندان در سطح ولایت قندهار نمودیم، برنامه‌ها و پلان‌های زیادی را روی دست گرفتیم ولی متاسفانه بسیاری‌ها به این پیام‌ها هیچ توجه و دقتی نشان ندادند و وضعیت اکنون ما بیشتر به عدم سواد و سطح پایین آگاهی مردم برمی‌گردد که به تازه‌گی با دیدن وضعیت شهر و آمار تلفات مردم سعی می‌کنند توصیه های صحی را جدی بگیرند.”

عدم توجه به قرنطینه

شهر قندهار از 30 ماه حمل امسال به قرنطینه رفته و در آن محدودیت گشت و گذار وضع شده است.

نسرین بارکزی، آمر انستیتوت علوم طبی قندهار و فعال مدنی به خبرنامه گفت: “قرنطین از طرف دولت اعلام شد اما آن چنان که انتظار می‌رفت مردم به آن توجه نکردند و بعد از عید نیز همان محدودیت نیم بند نیز از بین رفت. دولت و مقامات محلی از طریق رسانه‌ها مردم را از خطر کرونا با خبر نمودند و به آنان هشدار دادند تا قرنطینه را رعایت کنند. ولی سختگیری زیادی از سوی آنان بر مردم تحمیل نشد تا ساکنین قندهار را وادار به رعایت محدودیت نماید.”

آقای احمدی اما در واکنش به تحمیل سختگیری بر مردم گفت: “با این که ما در امر قرنطین سخت گیرانه عمل کردیم اما مردم هیچ گونه همکاری با ما نداشتند. تشکیلات پولیس و نیروهای امینتی نیز آنقدر زیاد نیست تا بر هر چهارراه و سرکی نیروهای امنیتی موظف شوند زیرا ما نه تنها با این تهدید که با تهدید حمله دشمن نیز رو به رو هستیم و باید از مردم و تاسیسات دولتی نیز حفاظت می‌کردیم.”

خانم بارکزی اما دلیل عدم رعایت قرنطینه را عدم باور مردم به ویروس کرونا، اقتصاد ضعیف و درآمد پایین مردم و همچنان ویژگی زندگی مردم قندهار دانست که تحت هر شرایطی به میله و تفریح می‌پردازند.

او افزود که هر چند در این مدت هوتل‌ها و بسیاری از اماکن بسته است ولی جشن عروسی در خانه‌ها برگزار می‌شود و مهمانی‌ها و محافل همچنان بین مردم جریان دارد.

این در حالی است که قرنطینه شهر قندهار در چهار مرحله عملی شده است. مرحله اول محدودیت گشت و گذار در روز، مرحله دوم قرنطینه و محدودیت از طرف شب، مرحله سوم تنظیم ساعت‌های خاص برای رفت و آمد‌ها و در مرحله چهارم برنامه کاری برای کسبه کاران و اصناف تا آنان بتوانند به فعالیت خود آغاز نمایند.

عدم باور مردم به خدمات صحی دولتی

با همه این‌ها اکنون در حالی که بیشتر شهروندان قندهار مصاب به ویروس کرونا هستند ولی باز هم حاضر نیستند به شفاخانه ویژه تجرید کرونا که در عینو مینه موقعیت دارد و یکی از شفاخانه‌های جدیدالتاسیس با 350 بستر است مراجعه کنند.

هر چند این شفاخانه به نام شفاخانه 350 بستر نیز یاد می‌شود ولی تنها 50 بستر آن فعال می‌باشد و امکانات و تشکیلات آن نیز تنها برای 50 بستر آماده است.

نسرین بارکزی گفت: ” افراد مشکوک به کرونا و حتی مبتلا به کرونا خیلی زیاد است اما آمار مراجعین به شفاخانه بسیار پایین است. زیرا اکثریت به خدمات صحی دولتی باور ندارند و ترجیح می‌دهند در خانه بمانند.”

زرغونه کاکر، عضو شورای ولایتی قندهار به خبرنامه گفت: “مردم ترجیه می‌دهند در خانه بمانند تا به شفاخانه بروند زیرا هیچ رسیدگی به بیماران کرونایی صورت نمی‌گیرد. اگر مواد غذایی به آنان فرستاده می‌شود به بیماران داده نمی‌شود، دکتر و نرس درست ندارد و کسانی که به آن جا رفته اند هیچ رضایتی از این شفاخانه ندارند و هیچ کسی راضی نیست به شفاخانه مراجعه نمایند.”

با این حال اما محمداشرف نادری، رئیس صحت عامه قندهار به خبرنامه گفت: “چنین چیزی درست نیست و ما امکانات خوبی داریم، تست‌ها به صورت نورمال انجام می‌شود و آزمایشات صورت می‌گیرد و اکنون با بودجه بانک جهانی مشکلات ما حل شده است و مشکلات و نگرانی خاصی نداریم.”

احمد بهیر احمدی، سخنگوی والی قندهار نیز تاکید کرد که برای مبارزه با کرونا دو کمیته تشکیل شده که در بخش تدارکات و نظارت بر کمیته تدارکات و فعالیت آنان ایجاد شده که در راس نظارت نیز معاون مالی ولایت قندهار حضور دارد. به گفته او تمام نیازمندی‌ها و مشکلات و کمبود امکانات و تجهیزات با بخش کمیته تدارکات در میان گذاشته می‌شود و آنان نیز با مشورت با کمیته نظارات مشکلات را حل می‌کنند.

او گفت: «در همین بررسی‌ها والی این ولایت نیز چندین بار در زمان های مختلف به بازدید از این شفاخانه رفته است و ما روز به روز سعی می‌کنیم تا کاستی ها را کم کنیم. اما تبلیغات منفی باعث شد که مردم این بیماری را جدی نگیرند و حتی در اثر ابتلا به کرونا نیز به شفاخانه مراجعه نکنند. ولی ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا همه چیز مطابق برنامه پیش برود، زیرا ما برای بیماران اکسیجن داریم، مطابق برنامه به مریضان غذا داده می‌شود و پزشکان نیز معاینات افراد بستری شده در این شفاخانه را انجام می‌دهند.»

مقامات می گویند که این شفاخانه برای مردان و زنان بخش‌های جداگانه دارد، افراد مشکوک و افراد متبلا به کرونا و حتی خانواده‌هایی که همه به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند نیز در بخش‌های جداگانه نگهداری می‌شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *