انکار مجدد ایران از غرق کارجویان افغان؛ وزارت خارجه افغانستان آن را تأسف بار خواند

توسطفریدون حسنی

تیر ۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : تیر ۱, ۱۳۹۹

 همزمان با سفر سرپرست وزارت خارجه به ایران و انکار مجدد ایران از دست داشتن نیروهای مرزی در شکنجه و غرق کردن کارجویان افغان در مرز دو کشور، وزارت خارجه انکار مجدد ایران را تاسف بار خواند.

پس از آنکه بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران از دست داشتن نیروهای مرزی ایران در رویداد شکنجه و غرق کردن کارجویان افغان در مرز میان افغانستان و ایران انکار کرد، وزارت خارجه افغانستان شب گذشته (۳۱ جوزا) در واکنش به آن با نشر اعلامیه گفته است که اظهارات این مقام ایرانی را پیرامون «واقعه دلخراش ۱۳ ثور ۱۳۹۹ دهنه ذوالفقار دریای هریرود» با دقت مطالعه کرده و آن را تأسف بار می‌داند.

وزارت خارجه افزوده که هیئت حقیقت‌یاب دولت افغانستان تحت ریاست سرمفتش شورای امنیت ملی، جهت بررسی واقعه به ولایت هرات سفر کرده و تمام اسناد، مدارک و شواهد را به دقت بررسی کرده و نیز چگونگی جریان واقعه را با استفاده از مدارک موجود، شنیدن اظهارات نجات‌یافته‌گان به حیث شاهدان عینی واقعه در حضورداشت جنرال قنسول ایران مقیم هرات، اظهارات اقارب و نزدیکان جانباختگان و مردم محل واقعه و همچنان جمع‌آوری اسناد و مدارک از محل واقعه به شمول مدارک دریافت شده در جریان بررسی مشترک کمیساران درجه یک دو کشور، مستند کرده است.

وزارت خارجه خاطرنشان کرده که این اسناد، شواهد و مدارک به گونه رسمی به معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه ایران و هیئت همراه شان در جریان سفر به کابل تحویل داده شده است.

وزارت خارجه افغانستان تأکید کرده: «جمهوری اسلامی افغانستان تاسف و تاثر عمیق خویش را پیرامون اظهارات رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه گویا جانب افغانستان مستنداتی را در مورد واقعه ۱۳ ثور دهنه ذوالفقار ارائه ننموده، ابراز می‌نمایند.»

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که دولت افغانستان پی‌گیری‌های مستمر برای دریافت نتایج تحقیقات جانب ایران در رابطه به اسناد، شواهد و مدارک سپرده شده به هیئت دیپلوماتیک آن کشور از مجاری دیپلوماتیک انجام داده و تا تأمین عدالت به این پی‌گیری‌ها را ادامه می‌دهد.

انکار مجدد ایران

پس از آنکه محسن بهاروند، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه ایران از دست داشتن نیروهای مرزی کشورش در پیوند به غرق کردن شماری از کارجویان افغان در مرز انکار کرد، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران نیز در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته است که مرزبانان ایران هیچ دخالتی در خصوص مرگ اتباع افغانستان در مرز ایران و افغانستان (هریرود) نداشته و اگر مسئولان افغانستان مستنداتی دارند، ارائه کنند.

بهرامی افزوده تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده و در همه این تحقیقات هیچ گونه آثاری مبنی بر این که مأموران مرزی ایران دخیل در این قضیه باشند، یافت نشده است.

او تأکید کرده: «قاچاقچیان پول‌های زیادی می‌گیرند و افراد را از مرز عبور می‌دهند و آن زمان که این موضوع اتفاق افتاد سیل سنگینی رخ داده بود و افراد را به آنجا آوردند و برخی نیز غرق شدند و حالا می‌خواهند تقصیر را به گردن مقامات جمهوری اسلامی ایران بیندازند.»

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران از افغانستان خواسته است که اگر دلیل و سندی ندارند این مسئله را خودشان مدیریت کنند تا منجر به تیره شدن روابط میان دو کشور نشود.

شکنجه و به آب انداختن کارجویان افغانستان

به تاریخ 13 ثور سال جاری رسانه‌ها با استناد به ورود چندین جنازه به شهر هرات گزارش دادند که شماری از کارجویان افغانستان که می‌خواستند به طور غیر قانونی وارد ایران شوند، از سوی نیروی مرزی ان کشور بازداشت شکنجه و سپس به دریا انداخته شده که از آن میان تعدادی کشته، تعدادی مفقود و تعدادی هم نجات یافته اند.

به تعقیب آن حکومت افغانستان هیئت حقیقت‌یاب برای بررسی این موضوع تعیین کرد که طبق یافته‌های این هیئت به ریاست حمید طهماسی، سرمفتش قوماندانی اعلی قوای مسلح، از مجموع 46 تن از کارجوی افغان در رودخانه‌، 17 تن مفقود، 12 تن جانباخته و 17 تن نیز نجات یافته اند.

سفر سرپرست وزارت خارجه به ایران

روز گذشته وزارت خارجه ایران از سفر حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه به آن کشور خبر داده و وزارت خارجه افغانستان نیز تایید کرده است که آقای اتمر صبح امروز (۱سرطان) در راس یک هیئت عالی رتبه شامل نمایندگان هفت وزارت، پنج ریاست مستقل، مشاوریت حقوقی ریاست جمهوری و دفتر شورای امنیت به ایران سفر می‌کند.

وزارت خارجه هدف سفر آقای اتمر به ایران را پرداختن به رویدادهای ناگوار اخیر، جستجوی راه حل برای جلوگیری از تکرار آن، تقویت و توسعه همکاری‌های همه‌جانبه و مذاکرات پیرامون سند همکاری‌های جامع بین دو کشور خوانده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *