شش و نیم میلیون مهاجر؛ امریکا ۱۸ میلیارد افغانی برای حمایت از مهاجران افغان کمک می‌کند

توسطتحریریه خبرنامه

خرداد ۳۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۳۱, ۱۳۹۹

 همزمان با روز جهانی پناهندگان سفارت امریکا در کابل اعلام کرده است که ایالات متحده در سال جاری ۱۸ میلیارد افغانی را برای محافظت از پناهندگان، مهاجران و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر در افغانستان به این کشور کمک می‌کند.

سفارت امریکا در کابل امروز شنبه (۳۱جوزا) در رشته توییت های گفته است که امریکا در سال جاری ۱۸ میلیارد افغانی را برای محافظت از پناهندگان، مهاجران و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر در افغانستان به مناسبت روز جهانی پناهندگان کمک می کند.

سفارت امریکا همچنان از تمام طرف‌های سیاسی در افغانستان خواسته است که وارد مذاکرات صلح شده و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را آغاز کنند.

به گفته‌ی این سفارت، از مجموع حدود چهارمیلیون مهاجر افغان، بسیاری از آن‌ها «مأیوسانه» آرزوی برگشت به کشورشان را دارند، اما به امنیت و محل زندگی ضرورت دارند.

این سفارت افزوده که در کنار مهاجرانی ایستاده‌اند که از سوی نیروهای ایرانی شکنجه شده، مورد سوءاستفاده قرار گرفته و کشته شده‌اند.

این در حالی است که در جریان دو ماه گذشته دو رویداد برای مهاجرین افغان مقیم ایران رخ داده است. در رویداد اول که در مرز میان دو کشور در دهنه‌ی ذوالفقار رخ داد، شماری از کارجویان افغان از سوی نیروهای مرزی ایران مجبور به عبور از رودخانه‌ی هریرود شدند که در نتیجه شماری غرق و شماری دیگر نیز ناپدید شدند. در رویداد دوم نیز در نتیجه‌ی شلیک نیروهای ایرانی به یک عراده موتر حامل شهروندان افغان در ولایت یزد ایران، سه نفر کشته و شماری هم زخمی شدند.

شش و نیم میلیون مهاجر افغانستان

بر اساس امار ارایه شده از سوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان ۶.۵ میلیون مهاجر و پناهنده در جهان دارد که بیشر آنان در ایران و پاکستان مهاجر اند.

به گفته مسوولان در وزارت مهاجرین تنها در پاکستان ۲.۴ میلیون و در ایران ۲.۵ میلیون شهروند افغانستان حضور دارند و شمار آنان به گونۀ غیرقانونی در این کشورها زندگی می‌کنند.

بر اساس معلومات این وزارت در کنار ایران و پاکستان حدود ۵۰۰ هزار افغان در کشورهای اروپایی، ۵۰۰ هزار نفر در امریکا و استرالیا و همچنان ۵۰۰ هزار تن دیگر در کشورهای عربی مهاجر اند.

افغانستان در جمع کشورهای با داشتن بیشترین مهاجر

بر اساس گزارش تازه ادارۀ امور مهاجرین سازمان ملل متحد که به مناسبت ۲۰ جون روز جهانی مهاجرین به نشر رسیده است افغانستان در کنار سوریه، وینزویلا، سودان جنوبی و میانمار از کشورهای اند که دو – سوم جمعیت آواره‌ها در جهان را دارند.

همزمان با این شماری اگاهان معتقد اند که ادامۀ خشونت‌ها، درگیری‌های مسلحانه و فقر در بسیاری از بخش‌های کشور باعث شده است که افغانستان سالانه بیشترین مهاجر را در جهان داشته باشد.

هرچند افغانهای مهاجر در راه مهاجرت با چالش های فراوان از جمله کشته شدن، گروگان گیری، زندانی شدن، قاچاق و مفقود شدن مواجه است اما عوامل نا امنی و فقر باعث شده که از روند مهاجرت از افغانستان همچنان ادامه داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *