افغانستان و بحران مهاجرت؛ حنیف اتمر در راس یک هیئت بلندپایه فردا به ایران می رود

توسطتحریریه خبرنامه

خرداد ۳۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

 وزارت خارجه ایران تایید کرده است که حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان در راس یک هیئت بلند پایه دولتی فردا به ایران سفر می کند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز شنبه (۳۱جوزا) گفته است که آقای اتمر فردا یک شنبه (۱سرطان)‌ در رأس یک هیئت بلند پایه سیاسی، اقتصادی، امنیتی در سفر دو روزه وارد ایران می شود.

موسوی افزوده هیئت تحت رهبری حنیف اتمر در طول حضورش در ایران ضمن ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و سایر مقامات ایرانی در موضوعات مختلف و در چارچوب کار گروه های سند همکاری های جامع ایران وافغانستان، همکاری های اقتصادی، همکاری های مرزی، همکاری های مربوط به اتباع افغانستان، همکاری های رسانه ای، همکاری های امنیتی، همکاری های بهداشتی و کارگروه همکاری های آب و انرژی دیدار و گفتگو خواهند کرد.

وزارت خارجه افغانستان تاکنون در این خصوص چیزی نگفته است.

این سفر آقای اتمر پس از آن به ایران صورت می گیرد که پس از رویداد های خونین برای مهاجرین و کارجویان افغانستان در خاک ایران رییس جمهور غنی به تاریخ ۲۶ جوزا در نشست کابینه گفته بود که آقای اتمر در آینده نزدیک در راس یک هیئت بلندپایه به ایران می‌رود تا روی مسایل مرتبط به مهاجران با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کند.

به دنبال آن، دو نشست هفته گذشته به ریاست امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور، در ارگ ریاست جمهوری برای بررسی راه‌های قانون‌مندسازی حضور مهاجران افغانستان در ایران برگزار و در آن فیصله شده است تا سرپرست وزارت امور خارجه در جریان سفرش به ایران، آماد‌گی حکومت افغانستان را به مقام‌های ایرانی برای راه‌اندازی روند تثبیت هویت و توزیع تذکره الکترونیک برای مهاجران اعلام کند.

رویداد های خونین برای شهروندان افغان در ایران

در جریان دو ماه اخیر دو حادثه که در آن افغانستان نیروهای نظامی ایران را مقصر می داند در داخل خاک ایران برای مهاجران افغان روی داده است. این رویداد ها تاثیر منفی بر روابط سیاسی دو کشور گذاشته و نیز با واکنش گسترده شهروندان افغانستان در داخل و خارج از افغانستان همراه شده است.

پس از اعتراضات در داخل افغانستان ایران سفیر افغانستان در تهران را نیز احضار کرد.

بحران مهاجرتی افغانستان

همزمان با روز جهانی مهاجرت کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز گفته است: «افغانستان، افزون بر چالش‌های بزرگ متفاوت، با بحران پناهندگان و مهاجران نیز درگیر بوده است و هم‌چنان شماری زیاد از تراژیک‌ترین موارد نقض حقوق بشری مانند غرق شدن در آب‌ها، کشتار، توقیف درازمدت در اردوگاه‌ها و… در عرصه مهاجرت و ‌پناهندگی رخ می‌دهند.»»

کمیسیون حقوق بشر جنگ، خشونت، تبعیض، فساد، بیکاری و فقر را از مهم‌ترین عوامل این بحران‌ خوانده از دولت ها به مناسبت روز جهانی پناهندگان خواسته است با بهره‌گیری هدفمند از ظرفیت‌ها و ابزارهای حقوقی و دیپلماتیک، از حقوق پناهجویان و مهاجران دفاع کنند.

این کمیسون همچنان از طرف‌های درگیر در افغانستان خواستار برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکره میان‌افغانی برای دست‌یابی به صلح پایدار و ختم جنگ به مثابه عامل اصلی نقض حقوق بشر و شهروند در کشور و در نتیجه بیجاشدگی، مهاجرت و‌ پناهندگی شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *