پایان قرنطینه در بامیان؛ از کمبود بودجه مبارزه با کرونا تا نبود تجهیزات و آزمایشگاه کوید-۱۹

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۲۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۳۰, ۱۳۹۹

 قرنطینه ولایت بامیان روز گذشته چهارشنبه (28 جوزا) به پایان رسید.

در جلسه کمیته مبارزه و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به ریاست سید انور رحمتی والی بامیان، مسئولین صحت عامه و سازمان خدمات صحی آقاخان (AKHS) از مجموع آمار مشکوک، مبتلایان و فوتی‌های واقعات ویروس کرونا (کووید-۱۹) در بامیان صحبت کرده و از تلاش‌های مشترک‌شان در امر مبارزه با ویروس کرونا، پیشرفت کارها، ایجاد بسترهای جدید در شفاخانه‌های واقعات کووید-۱۹ و تجهیز فوری مرکز تجرید واقعات ویروس کرونا در ولسوالی‌ها گزارش دادند.

با توجه به گسترش بیماری همه‌گیر کرونا، والی بامیان به نهادهای صحی هدایت داده که تدابیر لازم را برای تجهیز بیشتر مراکز تجرید بیماران کووید-۱۹ و ایجاد فوری مرکز تشخیص کرونا توسط دفتر آقاخان روی کار بگیرند.

پایان قرنطینه در بامیان

والی بامیان افزود: ” تمام ساحات پر ازدحام بازار بامیان توسط ریاست صحت عامه و دیگر نهادهای صحی به صورت متواتر ضد عفونی می‌گردد”.

در این جلسه طرح پیشنهادی تنظیم فعالیت اصناف در مرحله فلاکت ناشی از اوج شیوع کرونا نیز مطرح شد که بر اساس آن تمام اصناف دوباره شروع به فعالیت کرده‌اند.

قرنطین در بامیان در حالی شکسته است که این ولایت پس از هرات و کابل با بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا رو به رو است.

در ولایت بامیان در 24 ساعت گذشته ۶۲ مورد مثبت به کرونا به ثبت رسیده است و تا کنون میزان مبتلایان به ویروس کرونا در آن به 339 مورد رسیده است.

این ولایت 2 هفته پس از قرنطینه کابل اقدام به قرنطینه و وضع محدودیت گشت و گذار نموده است اما به گفته عده‌ای از شهروندان بامیان قرنطینه به صورت کامل و جدی رعایت نشده بلکه بسیاری از دکان‌ها باز بوده و فقط سیمساری‌ها و بعضی از فروشگاه‌ها بسته بوده است.

بیشتر ممنوعیت برای ورود موترها به داخل شهر بوده اما مردم به رفت و آمد خود ادامه داده‌اند.

همچنین شهروندان بامیان از وضعیت ضعیف اقتصادی شکایت داشته و عدم رعایت جدی قرنطینه را به وجود مشکلات اقتصادی پیوند می‌دهند.

عاقله سادات، فعال مدنی ولایت بامیان به خبرنامه گفت: “وضعیت اقتصادی مردم بامیان ضعیف است. بیکاری و شرایط بد اقتصادی مردم را به خیابان می‌کشاند تا کار کنند و حتی همین وضعیت باعث می‌شود مقاومت بدن آنان پایین آمده رسیدگی کافی به آنان نشود و به ویروس کرونا مبتلا شوند.”

کمبود تجهیزات و کم کاری تیم صحی

خانم سادات افزود: “دو معضل بزرگ در ولایت بامیان حاکم است، اولی این که سطح خدمات صحی و امکانات و تجهیزات صحی در این ولایت پایین است و تنها یک مرکز تجرید از بیماران کووید-19 در مرکز بامیان وجود دارد که قبلا شفاخانه معتادین بود و حالا به مکان نگهداری و تداوی بیماران کرونایی تبدیل شده است. مشکل دیگر عدم وجود لابراتوار تشخیص موارد مشکوک به کرونا است که سبب شده نتایج افراد بیمار خیلی دیر به دست‌شان برسد، به طوری که آنان زمانی نتیجه آزمایش خود را به دست می‌آورند که بهبود یافته‌اند یا بیماری به همه خانواده‌شان سرایت کرده است.”

ولایت بامیان از جمله ولایاتی است که تست افراد مشکوک به کرونا را به کابل می‌فرستد و پس از آزمایش نتیجه آن به تیم صحی این ولایت منقل می‌شود.

تعدادی از فعالان مدنی ولایت بامیان موسسه “AKHS”، نهاد تمویل کننده شفاخانه کووید-۱۹زیر نظر بنیاد انکشافی آقاخان را متهم به کم کاری کرده می‌گویند با وجود این که قرار بود بنیاد آقاخان لابراتوار تشخیص کرونا را در این ولایت ایجاد و تجهیز کند اما هنوز با گذشت سه ماه از این گفته‌ها هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

خانم سادات تاکید می‌کند که ” نیاز مبرم این ولایت ایجاد یک لابرتوار برای تست موارد مشکوک است تا مردم بدانند که آیا بیماری‌شان یک ریزش عادی است یا کرونا، چون این روزها بسیاری‌ها ریزش عادی دارند اما به دلیل نزدیک بودن علائم آن به کرونا نگرانی شدیدی در بین مردم وجود دارد.”

در حال حاضر به جز شفاخانه 20 بستر تجرید کرونا در بامیان در باقی ولسوالی‌های این ولایت با توجه به شرایط و نفوس آن تعداد بسترهای متفاوتی در نظر گرفته شده است که تا 6 بستر نیز می‌رسد. اما این مقدار نظر به وضعیت شیوع این ویروس و افزایش روز افزون بیماران ناچیز است.

کمبود بودجه اختصاصی به کرونا

طیبه خاوری، عضو شورای ولایتی بامیان با نام بردن چالش‌هایی چون کم توجهی دولت، عدم دقت مردم و بی‌توجهی آنان به خطر کرونا، اقتصاد ضعیف باشندگان بامیان، کمبود امکانات در مرکز و ولسوالی‌های بامیان در مراکز تجرید، بازگشت مهاجرین و بیجا شدگان از سایر ولایات افغانستان و خارج از کشور به داخل بامیان گفت که این موارد باعث افزایش موارد مثبت کرونا و شیوع این ویروس در سراسر بامیان شده است.

خانم خاوری که مدت 2 ماه است عضویت شورای نظارت بر مصرف بودجه مبارزه با کووید-19 در بامیان را به عهده دارد می‌گوید: “ما باید تعداد بسترها را در شفاخانه مرکز بامیان افزایش می‌دادیم که متاسفانه تا به حال موفق به این کار نشده ایم و در حال حاضر تعدادی از بیماران به شفاخانه دولتی بامیان نیز انتقال پیدا کرده‌اند.”

شورای نظارت بر مصرف بودجه مبارزه با کووید-19 شورایی است که در هر ولایت بر کارکرد و مصرف بودجه مدنظر گرفته شده برای کرونا فعالیت دارد.

خانم خاوری افزود که او نه تنها بر مصرف بودجه ناظر بوده بلکه بر همکاری‌های دولت نیز نظارت داشته اما این مشکلات به دلیل کمبود بودجه است.

ولایت بامیان برای مبارزه با کرونا 30 میلیون افغانی داشته که بیشتر برای خرید لوازم و وسایل طبی مصرف شده اما این شورا این مقدار بودجه را برای بامیان ناچیز عنوان می‌کنند.

با این حال عبدالطیف عظیمی سخنگوی والی بامیان گفته است که تا پایان ماه جون امسال تجهیزات لابراتوار تشخیص ویروس کرونا از سوی بنیاد انکشافی آقاخان در بامیان فراهم خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *