جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

نقش گروه خونی در ابتلا به کووید-۱۹ و نارسایی تنفسی

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

آیا داشتن یک گروه خونی خاص، شما را در معرض خطر ابتلا به مورد وخیم کووید-۱۹ قرار می‌دهد؟ یک گزارش تازه سرنخ‌هایی را در این زمینه ارائه می‌دهد.

در این گزارش، که تجزیه و تحلیل داده‌های تقریباً 2000 بیمار کووید-۱۹ بستری‌شده در ایتالیا و اسپانیا است، مشخص شده که افراد دارای گروه خونی A در معرض خطر نارسایی تنفسی قرار دارند. از طرف دیگر گروه خونی O دارای خاصیت محافظتی است.

البته هیچ یک از این‌ها مطلق نیستند. برخی از بیماران دارای گروه خونی O هم دچار نارسایی تنفسی بودند، در حالی که برخی که گروه خونی A داشتند، دچار این مشکل نشده بودند.

در واقع این یافته‌ها به جای این‌که قطعی باشند، آنچه را که قبلاً در مورد نقش گروه‌های خونی در حساسیت نسبت به SARS-CoV-2 شناخته شده بود، تکمیل می‌کنند. گروه‌هایی در چین، ایالات متحده و ایتالیا دریافتند که افراد دارای گروه خونی A بیشترین آمار ابتلا را داشته‌اند.

این مطالعات به مجموعه‌ای از شش ژن واقع در کروموزوم نزدیک به منطقه‌ای اشاره دارند که پروتئین ACE2، گیرنده SARS-CoV-2 را رمزگذاری می‌کند. جالب اینکه اگرچه بسیاری از انواع گیرنده شناخته شده‌اند، اما هنوز هیچ کدام با افزایش خطر عفونت یا نارسایی تنفسی مرتبط نبوده‌اند. نزدیکی این منطقه با گیرنده ACE2 گمانه‌زنی‌هایی را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه ممکن است گیرنده را به طریقی ناشناخته تغییر داده و بر عفونت ویروس و پیشرفت بیماری تأثیر بگذارد.

مطلب مرتبط: فاکتورهای خطر کووید-۱۹ چیست؟

چگونه ممکن است پیامدهای عملی این نتایج را تفسیر کنیم؟ اول اینکه، نتایج به ما نمی‌گویند که افراد دارای گروه خونی O در معرض خطر ابتلا، بیمار شدن یا مرگ ناشی از کووید-۱۹ نیستند. آنها به ما نمی‌گویند که همه افراد دارای گروه خونی A که مبتلا می‌شوند، دچار نارسایی تنفسی خواهند شد. تا آنجایی که می‌دانیم، همه – صرف نظر از نوع ژنتیک‌شان – در معرض خطر عفونت و بیماری هستند.

نتایج در واقع به ما می‌گویند کسانی که گروه خونی A دارند، باید اقدامات احتیاطی مناسب را برای محافظت از خود در برابر کووید-۱۹ ادامه دهند. همچنین این بدان معناست که کارمندان مراقبت‌های بهداشتی باید به گروه خونی بیماران خود توجه داشته باشند و اگر بیمار گروه خونی A دارد، در مورد علائم نارسایی تنفسی هوشیار باشند.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مرتبط با گروه خونی شما چیست؟

مستعد بودنِ ارثی جدیدترین فاکتور مرتبط با نارسایی تنفسی ناشی از SARS-CoV-2 است. هر روز ما در مورد این بیماری و نحوه انتقال آن بیشتر می آموزیم. با افزایش دانش، درک عمیق‌تری نسبت به چگونگی جلوگیری از انتقال و مراقبت از کسانی که بیمار می‌شوند، فراهم می‌آید.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان