ثبت ۷۴۸ مورد جدید؛ از سرایت ویروس کرونا به خانه هر افغان تا اعلان بسیج ملی صحی برای مبارزه با کوید-۱۹

توسطفریدون حسنی

خرداد ۲۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۲۲, ۱۳۹۹

 همزمان با ثبت ۷۴۸ مورد جدید ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در کشور وزارت صحت بسیج ملی صحی مبارزه با کرونا را اعلام کرد.

وزارت صحت امروز پنجشنبه (۲۲جوزا) اعلان کرده است که در یک شبانه‌روز گذشته ۷۴۸ مورد تازه ابتلا به ویروس کرونا شامل ۳۱۱ مورد در کابل، ۱۸۱ مورد در هرات، ۷۸ مورد در پکتیا، ۵۰ مورد در قندهار، ۳۶ مورد ننگرهار، ۳۲ مورد در بادغیس، ۲۱ مورد در پروان، در کنر و کاپیسا هر یک ۱۰ مورد، ۸ مورد در غور، ۵ مورد در لغمان، و ۶ مورد در فراه ثبت شده است.

وزارت صحت افزوده که با ثبت این رقم، شمار مبتلایان به کرونا در کشور به ۲۲ هزار ۸۹۰ تن رسیده است.

طبق اعلام وزارت صحت عامه، در یک شبانه‌روز گذشته ۲۱  فرد مبتلا به ویروس کرونا در کشور جان باخته که با ثبت آن شمار قربانیان ویروس کرونا در کشور به ۴۲۶ تن افزایش یافته است و نیز در عین زمان ۳۱۳ فرد مبتلا به ویروس کرونا صحت‌یاب شده که شمار مجموعی بهبودیافته‌گان به سه هزار و ۳۲۶ تن افزایش یافته است.

براساس اطلاعات این وزارت تاکنون ۵۲ هزار ۵۴۶ نمونه در لابراتورا های وزارت صحت مورد آزمایش قرار گرفته که  از این میان ۲۲ هزار ۸۹۰ نمونه آن مثبت بوده است.

اعلام بسیج عمومی صحی مبارزه با کرونا

از سوی هم احمدجواد عثمانی سرپرست وزارت صحت امروز در نشست خبری گفت نارضایتی گسترده مردم از کمبود دوا و اکسیجن و کمبود پروسنل صحی و تاخیر در اعلان تست ویروس کرونا در شفاخانه های اختصاصی ویروس کرونا وجود دارد و این شفاخانه ها قناعت مریضان و مریض داران را فراهم کرده نمی تواند.

عثمانی افزود محموله های بزرگ صحی به وزارت صحت عامه تحویل داده شده اما توزیع آن به مراکز صحی و شفاخانه ها از عدم مدیریت درست با چالش روبرو است

سرپرست وزارت صحت تاکید کرد بعد از امروز تمام پرسونل صحی برای مبارزه با ویروس کرونا هماهنگ و منسجم عمل می کند و وزارت بسیج ملی صحی اعلان می کند.

به گفته او هر مرکز صحی، شفاخانه ها و کلینک ها در سطح افغانستان هدایت داده شده تا در کنار سایر مریضان مبتلایان به ویروس کرونا تحت تشخیص، معالجه و مراقبت قرار دهند.

سکتور خصوصی اجازه تداوی و تشخیص کرونا را دارد

احمد جواد عثمانی ادامه داد که سکتور خصوصی اجازه دارد از این پس در تشخیص و تداوی کرونا سهم گیرد. او گفت که دیگر نیاز نیست شفاخانه های خصوصی مبتلایان کرونا تحت نام محرقه تحت مداوا قرار دهد.

او اضافه کرد که سکتور خصوصی نباید از تست سریع کرونا برای تشخیص مریضان کرونا استفاده کنند تا ضرر اقتصادی  به مردم وارد نشود.

پیش از این تشخیص و تداوی بیماران ویروس کرونا در لابراتوارها و مراکز صحی دولتی صورت می‌گرفت اما سرپرست وزارت صحت عامه تاکید کرد که این روند با توجه به تعداد زیاد مبتلایان و گسترش سریع ویروس کرونا در کشور پاسخ‌گو نیست و ویروس کرونا به خانه هر افغان سرایت کرده است. به گفته او پس از این تشخیص ویروس کرونا در تمام نقاط کشور که دسترسی به لابراتوار های صحی ندارد بر اساس اعراض کلینیکی صورت گیرد.

عثمانی خاطرنشان کرد که فعال‌کردن مراکز لابراتوار تشخیصیه‌ی ویروس کرونا در تمام ولایات کشور چند سال زمان می‌برد و نیاز به هزینه‌ی هنگفت مالی است.

از سویی هم، احمدجواد عثمانی با اشاره به شناسایی تعداد مبتلایان ویرس کرونا گفت که قرار است یک اپلیکیشن برای موبایل هوشمند ساخته شود تا داکتران در مراکز صحی بتوانند از طریق آن تعداد مبتلایان ویروس کرونا را گزارش کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *